Resultaten

Opdracht(gever) (ambtelijk)

  • Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
  • Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt.
  • Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt
  • Processen zijn conform geldende kaders (AO)
  • Producten zijn geleverd conform plan van aanpak
  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving, procedures (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
  • Producten zijn geleverd conform plan van aanpak

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)

Gedragsindicatoren

Opdracht(gever) (ambtelijk)

  • Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
  • Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
  • Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
  • Neemt de verantwoordlijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-)onderzoeken
  • Heeft aandacht en oog voor details
  • Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
  • Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren

Omgeving

  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
  • Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten

Bedrijfsvoering

  • Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
  • Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
  • Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
  • Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
  • Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpa
  • Neemt de verantwoordlijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-)onderzoek
  • Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Benut feedback en suggesties van anderen
  • Geeft anderen actief feedback
  • Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe

Competenties

  • accuraat werken
  • analyseren
  • plannen en organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Kwaliteitenprofielen

Kwaliteitenprofielen vergelijken

Ervaring

  • enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
  • werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)deskundigheids/vakgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • Relevant voor deskundigheids-/vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
  • Fasering onderzoekstraject
  • Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
  • Projectmatig werken
  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en -technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel-)deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid)
  • Relevante ICT-hulpmiddelen
  • Relevante onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur

Opleiding departementspecifiek

Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • P.M.
Overige kennis en vaardigheden
  • P.M.

Competenties uit het kernprofiel

  • Analyseren
  • Accuraat werken
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementspecifiek

P.M.

Ervaring

  • enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
  • werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)deskundigheids/ vakgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • Relevant voor deskundigheids-/vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
  • Fasering onderzoekstraject
  • onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
  • Projectmatig werken
  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en -technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
  • Relevante ICT-hulpmid-delen
  • Relevante onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur

Opleiding departementspecifiek

Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • P.M.
Overige kennis en vaardigheden
  • P.M.

Competenties uit het kernprofiel

  • Analyseren
  • Accuraat werken
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Departementsspecifieke competenties

  • P.M.

Ervaring

  • enige relevante ervaring en succesvol
  • werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)deskundigheids/ vakgebieden
  • meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • Relevant voor deskundigheids-/vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
  • Fasering onderzoekstraject
  • onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
  • Projectmatig werken
  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en -technieken, onderzoeksdinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid); 
  • Relevante ICT-hulpmid-delen
  • Relevante onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur

Opleiding departementspecifiek

Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • P.M.
Overige kennis en vaardigheden
  • P.M.

Competenties uit het kernprofiel

  • Analyseren
  • Accuraat werken
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Departementsspecifieke competenties

  • P.M.

Ervaring

  • enige relvante ervaring en succesvol
  • werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)deskundigheids/ vakgebieden
  • meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • Relevant voor deskundigheids-/vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
  • Fasering onderzoekstraject
  • onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
  • Projectmatig werken
  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving onderzoeksmethoden en -technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
  • Relevante ICT-hulpmid-delen
  • Relevante onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur

Opleiding departementspecifiek

Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • P.M.
Overige kennis en vaardigheden
  • P.M.

Competenties uit het kernprofiel

  • Analyseren
  • Accuraat werken
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Departementsspecifieke competenties

  • P.M.

Functietyperingen

Functietyperingen vergelijken

Functietypering

33232 33233 33 33 (39)

Schaal 8

Algemene omschrijving

onderzoeksondersteuning geleverd d.m.v.

  • bijdragen leveren aan het toepassen van methoden en technieken op (deel)aspecten van een specifiek onderzoeksterrein
  • kwaliteitsbewaking van de eigen bijdrage/ onderzoeksondersteuning

en/of

  • uitvoeren van complexe en gespecialiseerde verrichtingen/ bepalingen/ analyses
  • analyseren van specifieke data en toepassen van software

en/of

  • uitvoeren van praktische ondersteuning bij (wetenschappelijk) onderzoek

Resultaten

onderzoeksondersteuning
  • plan van aanpak opgesteld in overleg met de onderzoeker(s)/  projectleider/afdelingshoofd
  • onderzoek uitgevoerd en in overleg keuzes gemaakt uit gangbare technieken, methoden en werkwijze
  • voortgang en vorderingen van het deelonderzoek besproken
  • bijdragen geleverd aan het ontwikkelen van nieuwe methoden en technieken en testen van nieuwe apparatuur op basis van concrete opdrachten
  • rapportage/verslaglegging verzorgd conform randvoorwaarden en geldende kaders
  • bijdragen geleverd aan het uitdragen van informatie door middel van het geven van toelichtingen
  • analisten, bezoekers, promovendi en/of stagaires begeleid in het onderzoeksveld

en/of

  • compexe en gespecialiseerde samengestelde analyses verricht en voorstel gedaan voor de aanpak op basis van monsterindicatie, protocollen, literatuur e.d.
  • op basis van analyseresultaten eventuele vervolgstappen toegepast
  • gerapporteerd over de resultaten van de werkzaamheden o.a. in grafieken / overzichten

Speelruimte/Kaders

  • samenhangende procedures, protocollen, kaders en onderzoeksmethoden
  • beoordeling van geleverde onderzoeksondersteuning op de vooraf overeengekomen criteria
  • aanpak en keuze van methoden, technieken en werkwijzen worden in overleg aan het eigen inzicht overgelaten 

Kennis & Vaardigheid

  • toepassingsgerichte (en theoretische) kennis t.b.v. onderzoeksondersteuning
  • inzicht in (organisatorische) samenhangen tussen het eigen onderzoeksterrein en de daarop van invloed zijnde werkprocessen
  • kennis van onderzoeks-ondersteunende technieken/ methoden, databestanden en enige kennis van het werkveld
  • vaardigheid in het interpreteren van gegevensverzamelingen en resultaten/uitslagen
  • vaardigheid in het interpreteren van gegevensverzamelingen en resultaten/uitslagen

Contacten

  • de contacten kenmerken zich door het bespreken van de onderzoeksopzet en de toepassing van methoden en technieken
  • de werkzaamheden worden veelal samen met anderen uitgevoerd

Functietypering

33333 33333 33 33 (42)

Schaal 9

Algemene omschrijving

onderzoeksondersteuning en/of uitvoeren van (deel-)onderzoeken d.m.v.

  • bijdragen leveren aan het ontwikkelen van methoden en technieken binnen een bepaald onderzoeksgebied
  • kwaliteitsbewaking van de eigen bijdrage/ onderzoeksondersteuning

Resultaten

onderzoeksondersteuning
  • plan van aanpak opgesteld op basis van afstemming met de onderzoeker(s), projectleider/afdelingshoofd over inhoud en uitvoering van het onderzoek
  • specialistisch onderzoek uitgevoerd en daarbij keuze gemaakt uit gangbare technieken, methoden en werkwijzen
  • voortgang en vorderingen van het onderzoek besproken en suggesties gedaan voor het vervolg van het onderzoek
  • bijdragen geleverd aan het ontwikkelen van nieuwe methoden en technieken en testen van nieuwe apparatuur op basis van (aangereikte) literatuur
  • rapportage/verslaglegging verzorgd conform randvoorwaarden en geldende kaders
  • resultaten van de werkzaamheden uitgedragen door middel van het geven van toelichtingen tijdens presentaties
  • bijdrage aan publicaties over wetenschappelijk onderzoek
  • analisten, bezoekers, promovendi en/of stagiaires begeleid in het onderzoeksveld

Speelruimte/Kaders

  • samenhangende procedures, protocollen kaders en onderzoeksmethoden
  • beoordeling van geleverde onderzoeksondersteuning en de suggesties voor vervolgonderzoek
  • aanpak en keuze van methoden, technieken en werkwijzen worden aan het eigen inzicht overgelaten

Kennis & Vaardigheid

  • toepassingsgerichte (en theoretische) kennis t.b.v. onderzoeksondersteuning
  • inzicht in (organisatorische) samenhangen tussen het eigen onderzoeksterrein en de daarop van invloed zijnde werkprocessen
  • kennis van onderzoeks-ondersteunende technieken/ methoden, databestanden en kennis van het werkveld
  • vaardigheid in het interpreteren van gegevensverzamelingen en resultaten/uitslagen
  • resultaten uitdragen door middel van het toelichten van uitgevoerde onderzoeken tijdens lezingen en voordrachten en bijdrage aan publicaties over deze onderzoeken

Contacten

  • de contacten kenmerken zich door het afstemmen van de onderzoeksopzet en de toepassing van methoden en technieken
  • de werkzaamheden worden veelal in interne samenwerkings-verbanden uitgevoerd

Functietypering

43343 43333 43 33 (46)

Schaal 10

Algemene omschrijving

onderzoeksondersteuning en/of uitvoeren van (deel-)onderzoeken d.m.v.

  • bijdragen leveren aan het ontwikkelen van methoden en technieken op een breed of gespecialiseerd onderzoeksgebied
  • specialisaties (deel-)onderzoek
  • inhoudelijke coördinatie, planning en kwaliteitsbewaking van eigen projecten
  • relevante operationele aansturing, begeleiding en coaching van andere onderzoeksmedewerkers op eigen onderzoeksterrein

Resultaten

onderzoeksondersteuning

  • plan van aanpak opgesteld en/of tot standkoming gecoördineerd op basis van afstemming met de onderzoeker(s) over inhoud en uitvoering van het onderzoek
  • specialistisch onderzoek uitgevoerd aan de hand van globale opdracht en daarbij op basis van analyse een keuze gemaakt
  • voortgang en vorderingen van het onderzoek besproken en initiatieven genomen voor het vervolg van het onderzoek
  • nieuwe methoden en technieken ontwikkeld en nieuwe apparatuur getest
  • rapportage/verslaglegging verzorgd/gecoördineerd conform randvoorwaarden, geldende kaders en afgestemd met relevante partijen
  • resultaten van de werkzaamheden uitgedragen tijdens presentaties
  • eigen publicaties in vakliteratuur
  • analisten en stagiaires aangestuurd en bezoekers en/of promovendi begeleid in het onderzoeksveld

Speelruimte/Kaders

  • samenhangende procedures, protocollen kaders en onderzoeksmethoden
  • beoordeling van geleverde onderzoeksondersteuning en de genomen initiatieven voor vervolgonderzoek
  • beoordeling van de operationele aansturing, begeleiding en coaching van anderen
  • op basis van globale opdrachten en eigen analyse wordt een keuze gemaakt uit mogelijke technieken, methoden en werkwijzen, deze worden afgestemd op zich wijzigende omstandigheden

Kennis & Vaardigheid

  • theoretische en toepassings-gerichte kennis van onderzoeks-ondersteuning of: brede en/of specialistische theoretische en toepassingsgerichte kennis van het eigen deelgebied
  • inzicht in (organisatorische) samenhangen tussen het eigen onderzoeksterrein (en andere onderzoeksterreinen) en de daarop van invloed zijnde werkprocessen
  • uitgebreide kennis van onderzoeksondersteunende technieken/methoden, databestanden en het gebruik ervan binnen het onderzoek
  • vaardigheid in het analyseren van gegevensverzamelingen, resultaten/uitslagenen daarover afstemmen met relevante partijen 
  • resultaten uitdragen door middel van het houden van presentaties en veelal publicaties in vakliteratuur
  • vaardigheid in het inhoudelijk aansturen, begeleiden en coachen van de werkzaamheden van anderen

Contacten

  • de contacten kenmerken zich door het afstemmen van onderzoeks-opzet en de toepassing van methoden en technieken
  • de werkzaamheden worden veelal in in- en/of externe samenwerkingsverbanden uitgevoerd

Functietypering

43443 43334 43 43 (49)

Schaal 11

Algemene omschrijving

onderzoeksondersteuning en/of uitvoeren van (deel-)onderzoeken d.m.v.

  • het initiëren, adviseren over en ontwikkelen van methoden en technieken ten behoeve van een breed, complex of gevoelig onderzoeksgebied
  • verdergaand gespecialiseerd onderzoek of eigen (deel-) onderzoeken
  • inhoudelijke coördinatie, planning en kwaliteitsbewaking van eigen projecten
  • relevante operationele aansturing, begeleiding en coaching van andere(senior) onderzoeksmedewerkers op verschillende onderzoeksterreinen

Resultaten

onderzoeksondersteuning
  • plan(nen) van aanpak tot stand gebracht/gecoördineerd op basis van de probleemstelling en in overleg met de onderzoeker(s)
  • specialistisch (multidisciplinair) onderzoek uitgevoerd aan de hand van globale opdracht en daarbij op basis van analyse een keuze gemaakt
  • voortgang en vorderingen van het onderzoek bespoken en initiatieven genomen voor verdergaand gespecialiseerd onderzoek of eigen (deel-) onderzoeken
  • nieuwe methoden en technieken ontwikkeld op een breder terrein en in relatie tot andere terreinen en nieuwe apparatuur getest
  • rapportage/verslaglegging verzorgd/ gecoördineerd conform randvoorwaarden, geldende kaders en afgestemd met relevante partijen
  • resultaten van de werkzaamheden uitgedragen door middel van het houden van lezingen, voordrachten en presentaties ook op congressen en/of symposia
  • eigen publicaties in vakliteratuur
  • analisten en stagiaires aangestuurd en bezoekers en/of promovendi begeleid in het (multidisciplinaire) onderzoeksveld

Speelruimte/Kaders

  • samenhangende procedures, protocollen kaders en onderzoeksmethoden
  • beoordeling van resultaten op bruikbaarheid of afstemming met andere onderzoeksterreinen
  • beoordeling van de operationele aansturing, begeleiding en coaching van anderen
  • aanpak op basis van probleemstelling /globale opdrachten, nieuwe technieken af te stemmen op andere onderzoeksterreinen
  • beslissingen komen tot stand na analyse van een verwevenheid van niet duidelijke begensde keuzefactoren en aan de beslissingen gaat een besluitvormingsproces vooran

Kennis & Vaardigheid

  • brede en/of specialistische theoretische en toepassings-gerichte kennis van onderzoeks-ondersteuning
  • inzicht in (organisatorische) samenhangen tussen het eigen onderzoeksterrein en andere onderzoeksterreinen de daarop van invloed zijnde werkprocessen
  • gespecialiseerde kennis van onderzoeksondersteunende technieken/methoden, databestanden en het gebruik ervan binnen het onderzoek
  • vaardigheid in het analyseren van gegevensverzamelingen en resultaten/uitslagenen daarover afstemmen met relevante partijen
  • resultaten uitdragen door middel van het houden van lezingen, voordrachten en presentaties, ook op congressen en/of symposia en door eigen publicaties in vakliteratuur
  • vaardigheid in het inhoudelijk aansturen, begeleiden en coachen van de werkzaamheden van anderen

Contacten

  • de contacten kenmerken zich door het voeren van in- en extern overleg waarbij sprake kan zijn van tegengestelde (wetenschappelijke) inzichten
  • de werkzaamheden worden veelal uitgevoerd inintensieve samenwerking met (inter-) nationale onderzoekers op eigen en/of aanpalende terreinen