Resultaten

Opdracht(gever) (ambtelijk)

  • De klantvraag is effectief opgepakt en afgehandeld, dan wel doorgeleid
  • Aangeleverde gegevens en opdrachten zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid, verwerkt èn gearchiveerd in de conform opdracht
  • Gegevens zijn verzameld en geselecteerd en overzichten zijn gemaakt conform opdracht

Omgeving

  • Juiste informatie is tijdig geleverd aan of opgevraagd bij interne medewerkers en/of bij externe instanties

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken
  • Administratie is op orde (Interne Controle / Auditdienst)

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen, ook vanuit praktijkervaring, zijn geleverd aan verbetering en efficiency van werkprocessen / administratieve procedures
  • Kennisdeling is geborgd

Gedragsindicatoren

Opdracht(gever) (ambtelijk)

  • Vraagt door en verzamelt alle relevante informatie
  • Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen.
  • Staat de klant beleefd te woord en toont begrip voor diens situatie
  • Maakt heldere afspraken, komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
  • Werkt aandachtig en systematisch
  • Is alert op fouten of onjuistheden
  • Heeft aandacht voor details
  • Legt afspraken en acties vast

Omgeving

  • Stelt de juiste prioriteiten en/of vraagt hulp bij het stellen van vragen
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie

Bedrijfsvoering

  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en vertrouwelijke informatie.
  • Houdt zich aan de binnen de organisatie geldende (formele) normen en waarden.
  • Blijft ook onder druk/ handelen volgens de geldende normen en waarden.
  • Monitort de voortgang, rappelleert tijdig en escaleert indien nodig naar een hoger niveau
  • Creëert voor zichzelf en anderen overzicht over totale werkvoorraad en termijnverplichtingen
  • Signaleert afwijkingen van de planning, stelt prioriteiten en komt met voorstellen om bij te sturen.
  • Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s in
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat, ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ideeën met collega’s
  • Signaleert knelpunten en doet onderbouwde verbetervoorstellen
  • Werkt verbeteringen uit in afstemming met collega’s

Competenties

  • accuraat werken
  • flexibiliteit
  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • samenwerken
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Kwaliteitenprofielen

Kwaliteitenprofielen vergelijken

Ervaring

  • geen/enige relevante ervaring (bijv. algemeen administratief, financiële administratie, personeelsadministratie)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • VMBO: Technische Leerweg / TL Administratie,
  • Financiën: Financieel-economisch (Moderne Bedrijfsadministratie/MBA, Praktijkdiploma Boekhouden/PDB)
  • Personeel: Financieel-Administratief/Personeelswerk
Overige kennis en vaardigheden
  • Basiskennis van relevante administratieve regelgeving, processen en (geautomatiseerde) ERP-systemen; MS-Office
  • Financiën: Basiskennis overheidsfinanciën en administratieve organisatie
  • Personeel: Basiskennis HR-processen

Opleiding departementsspecifiek

P.M.

Competenties

  • Klantgerichtheid
  • Accuraat werken
  • Flexibiliteit
  • Integriteit
  • Voortgangscontrole
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementsspecifiek

P.M.

Ervaring

  • geen/enige relevante ervaring (bijv. algemeen administratief, financiële administratie, personeelsadministratie)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO/MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • VMBO: Technische Leerweg / TL Administratie, MBO: Administratie, Secretarieel en/of relevant voor aandachtsgebied
  • Financiën: Financieel-economisch (Moderne Bedrijfsadministratie/MBA, Praktijkdiploma Boekhouden/PDB)
  • Personeel: Financieel-Administratief/Personeelswerk 
Overige kennis en vaardigheden
  • Basiskennis van relevante administratieve regelgeving, processen en (geautomatiseerde) ERP-systemen; MS-Office
  • Financiën: Basiskennis overheidsfinanciën en administratieve organisatie
  • Personeel: Basiskennis HR-processen

Opleiding departementsspecifiek

P.M.

Competenties

  • Klantgerichthid
  • Accuraat werken
  • Flexibiliteit
  • Integriteit
  • Voortgangscontrole
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementsspecifiek

P.M.

Ervaring

  • geen/enige relevante ervaring (bijv. algemeen administratief, financiële administratie, personeelsadministratie)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • MBO: Administratie, Secretarieel en/of relevant voor aandachtsgebied
  • Financiën: Financieel-economisch (Moderne Bedrijfsadministratie/MBA, Praktijkdiploma Boekhouden/PDB)
  • Personeel: Financieel-Administratief/Personeelswerk
Overige kennis en vaardigheden
  • Basiskennis van relevante administratieve regelgeving, processen en (geautomatiseerde) ERP-systemen; MS-Office
  • Financiën: Basiskennis overheidsfinanciën en administratieve organisatie
  • Personeel: Basiskennis HR-processen

Opleiding departementsspecifiek

P.M.

Competenties

  • Klantgerichtheid
  • Accuraat werken
  • Flexibiliteit
  • Integriteit
  • Voortgangscontrole
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementsspecifiek

P.M.

Ervaring

  • enige relevante ervaring en succesvol; relevante regelgeving, (geautomatiseerde) ERP-systemen en software en procedures

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • MBO: Administratie, Secretarieel en/of relevant voor aandachtsgebied
  • Financiën: Financieel-economisch (Moderne Bedrijfsadministratie/MBA, Praktijkdiploma Boekhouden/PDB)
  • Personeel: Financieel-Administratief/Personeelswerk
Overige kennis en vaardigheden
  • (Grondige) kennis van relevante administratieve regelgeving, processen en (geautomatiseerde) ERP-systemen
  • Financiën: Grondige kennis overheidsfinanciën en administratieve organisatie
  • Personeel: (Grondige) kennis HR-processen, rechtspositie en arbeidsvoorwaarden

Opleiding departementsspecifiek

P.M.

Competenties

  • Klantgerichtheid
  • Accuraat werken
  • Flexibiliteit
  • Integriteit
  • Voortgangscontrole
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementsspecifiek

P.M.

Ervaring

  • enige relevante ervaring en succesvol; relevante regelgeving, (geautomatiseerde) ERP-systemen en software en procedures

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • MBO: Administratie, Secretarieel en/of relevant voor aandachtsgebied
  • Financiën: Financieel-economisch (Moderne Bedrijfsadministratie/MBA, Praktijkdiploma Boekhouden/PDB)
  • Personeel: Financieel-Administratief/Personeelswerk
Overige kennis en vaardigheden
  • (Grondige) kennis van relevante administratieve regelgeving, processen en (geautomatiseerde) ERP-systemen
  • Financien: Grondige kennis overheidsfinanciën en administratieve organisatie
  • Personeel: (Grondige) kennis HR-processen, rechtspositie en arbeidsvoorwaarden

Opleiding departementsspecifiek

P.M.

Competenties

  • Klantgerichtheid
  • Accuraat werken
  • Flexibiliteit
  • Integriteit
  • Voortgangscontrole
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementsspecifiek

P.M.

Functietyperingen

Functietyperingen vergelijken

Functietypering

22122 22122 12 22 (25)

Schaal 4

Algemene omschrijving

  • bijhouden administratie(s)
  • reguliere en standaard administratieve ondersteuning en werkzaamheden voor primaire of ondersteunende organisatie-onderdelen
  • aanleveren van gegevens en overzichten
  • contacten gericht op informatieverstrekking

Resultaten

beheer administratie(s) en/of administratief ondersteunende werkzaamheden
  • behandeling standaard verzoeken
  • informatieverstrekking over procedures, formulieren en administratieve informatie
  • verzameling, controle, registratie en verwerking (of mutatie) van gegevens
  • administratieve afhandeling en verwerking
  • verzorging standaard correspondentie
  • aanleveren gegevens voor (management)overzichten

Speelruimte/ kaders

  • interne administratieve procedures en voorschriften
  • beoordeling op de voortgang en volledigheid van de administratie en op de nauwkeurige verwerking van de administratieve gegevens
  • bij be- en afhandeling van administratieve gegevens, bij het aanleveren van gegevens is duidelijk hoe te handelen en zijn de consequenties vrijwel direct merkbaar

Kennis en vaardigheden

  • praktische kennis van reguliere administratieve procedures en voorschriften
  • inzicht in de aanpak van de werkzaamheden
  • vaardigheid in het werken met geautomatiseerde systemen
  • vaardigheid in het verrichten van administratieve handelingen en aanleveren van eenduidige gegevens en eenvoudige overzichten
  • vaardigheid in het te woord staan van medewerkers en derden

Contacten

  • de contacten kenmerken zich door het uitwisselen van administratieve gegevens en informatie
  • intern en extern over de uitvoering en voortgang van de administratieve werkzaamheden om informatie uit te wisselen

Functietypering

22222 22222 22 22 (28)

Schaal 5

Algemene omschrijving

  • bijhouden administratie(s)
  • reguliere en standaard administratieve onder-steuning en werkzaam-heden voor primaire of ondersteunende organisatie-onderdelen
  • aanleveren van gegevens en overzichten
  • signaleren en melden van storingen en afwijkingen in systemen en applicaties en ondersteuning gebruikers
  • contacten gericht op informatieverstrekking

Resultaten

beheer administratie(s) en/of administratief ondersteunende werkzaamheden
  • behandeling standaard verzoeken
  • informatieverstrekking over procedures, formulieren en administratieve informatie
  • verzameling, controle, registratie en verwerking (of mutatie) van gegevens
  • administratieve voorbereiding, bewaken voortgang, administratieve afhandeling en verwerking
  • verzorging standaard correspondentie
  • aanleggen en bijhouden werkdossiers
  • aanleveren gegevens voor (management)overzichten
functioneel beheer/ ondersteuning van gebruikers
  • signaleren en melden van storingen en afwijkingen in relevante systemen en applicaties

Speelruimte/ kaders

  • interne administratieve procedures en voorschriften
  • beoordeling op de voortgang en volledigheid van de administratie en op de nauwkeurige verwerking van de administratieve gegevens
  • bij voorbereiding, be- en afhandeling van administratieve verzoeken, bij het aanleveren van gegevens is duidelijk hoe te handelen, waarbij de consequenties binnen een paar maanden merkbaar zijn

Kennis en vaardigheden

  • administratief-technische kennis van reguliere administratieve procedures en voorschriften
  • kennis van reguliere documentatie- en archiveringstechnieken
  • inzicht in de functionele verhoudingen binnen de organisatie en bekendheid met de aard van de werkzaamheden binnen het aandachtsgebied
  • vaardigheid in het werken met geautomatiseerde systemen
  • vaardigheid in het verrichten van administratieve handelingen en aanleveren van eenduidige gegevens en eenvoudige overzichten
  • vaardigheid in het te woord staan van medewerkers en derden

Contacten

  • de contacten kenmerken zich door het uitwisselen van administratieve gegevens en informatie
  • intern en extern over de uitvoering en voortgang van de administratieve werkzaamheden om informatie uit te wisselen

Functietypering

32232 23222 22 22 (31)

Schaal 6

Algemene omschrijving

  • bijhouden administratie(s)
  • fungeren als vraagbaak c.q. front-office
  • administratieve ondersteuning en werkzaamheden voor primaire of ondersteu-nende organisatie-onderdelen
  • genereren van (management)informatie
  • signaleren en melden van storingen en afwijkingen in systemen en applicaties en ondersteuning gebruikers
  • contacten gericht op informatieverstrekking

Resultaten

beheer administratie(s) en/of administratief ondersteunende werkzaamheden
  • fungeren als vraagbaak c.q. front-office
  • behandeling verzoeken
  • informatieverstrekking over procedures, formulieren en administratieve en organisatorische processen
  • verzameling, controle, registratie en verwerking (of mutatie) van gegevens
  • controle output, signaleren problemen en rapporteren
  • administratieve voorbereiding, bewaken voortgang, administratieve afhandeling en verwerking
  • verzorging correspondentie
  • aanleggen en bijhouden werkdossiers
  • genereren van (management)overzichten
functioneel beheer/ ondersteuning van gebruikers
  • signaleren en melden van storingen en afwijkingen in relevante systemen en applicaties
  • informeren, ondersteuning gebruikers

Speelruimte/kaders

  • interne administratieve procedures en voorschriften
  • beoordeling op de voortgang en volledigheid van de administratie, op de kwaliteit van de administratieve gegevens en op de adequate ondersteuning van gebruikers
  • bij voorbereiding, be- en afhandeling van administratieve verzoeken, bij het aanleveren van gegevens worden keuzes gemaakt over wijze van uitvoering waarbij de consequenties binnen een paar maanden merkbaar zijn

Kennis en ervaring

  • administratief-technische kennis van algemeen administratieve procedures en voorschriften
  • kennis van reguliere documentatie- en archiveringstechnieken
  • inzicht in functionele verhoudingen en relevante administratieve processen binnen de organisatie
  • vaardigheid in het werken met geautomatiseerde systemen
  • vaardigheid in genereren van (management)informatie
  • vaardigheid in het administratief be- en afhandelen van verzoeken, administratief ondersteunen en te woord staan van medewerkers en derden

Contacten

  • de contacten kenmerken zich door het uitwisselen van administratieve gegevens en informatie
  • intern en extern over de uitvoering en voortgang van de administratieve werkzaamheden om toelichting te geven, te ondersteunen en informatie uit te wisselen

Functietypering

32232 33223 332 (35)

Schaal 7

Algemene omschrijving

  • beheer administratie(s)
  • fungeren als vraagbaak c.q. front-office
  • administratieve ondersteuning en werkzaamheden voor primaire of ondersteunende organisatie-onderdelen
  • samenstellen van managementinformatie
  • bijdrage aan functioneel beheer van systemen en ondersteuning gebruikers
  • contacten gericht op informatieverstrekking en maken procesafspraken

Resultaten

beheer administratie(s) en/of administratief ondersteunende werkzaamheden
  • beheer administratie(s)
  • fungeren als vraagbaak c.q. front-office
  • behandeling verzoeken
  • informatieverstrekking over procedures, formulieren en administratieve en organisatorische processen
  • verzameling, controle, registratie en verwerking (of mutatie) van gegevens
  • controle output, signaleren problemen en rapporteren
  • administratieve voorbereiding, bewaken voortgang, administratieve afhandeling en verwerking
  • verzorging correspondentie
  • aanleggen en bijhouden werkdossiers
  • samenstelling van (management)overzichten
functioneel beheer/ ondersteuning van gebruikers
  • signaleren en melden van storingen en afwijkingen in relevante systemen en applicaties
  • beoordeling systeem-aanpassingen op gebruiksvriendelijkheid en toepassings-mogelijkheden, uitvoeren tests, opmaken verslag en rapporteren
  • informeren, ondersteuning en instructie gebruikers

Speelruimte/kaders

  • interne administratieve procedures en voorschriften
  • beoordeling op de kwaliteit van (het beheer van) de administratie(s) en van de bijdrage aan het functioneel beheer
  • beheer van de administratie en bijbehorende processen worden in belangrijke mate aan het eigen inzicht overgelaten waarbij de consequenties binnen een paar maanden merkbaar zijn

Kennis en vaardigheden

  • kennis van algemeen administratieve procedures, richtlijnen en algemeen theoretische kennis van administratief beheer en het aandachtsgebied
  • kennis van reguliere documentatie- en archiveringstechnieken
  • inzicht in de werking en mogelijkheden van systemen en daarbij behorende procedures en processen
  • inzicht in functionele verhoudingen en relevante administratieve en organisatorische processen
  • vaardigheid in samenstellen van (management)informatie
  • vaardigheid in het administratief be- en afhandelen van verzoeken, administratief ondersteunen en te woord staan van medewerkers en derden

Contacten

  • de contacten kenmerken zich door het maken van afspraken over beheer, processen en werkwijzen bij de administratie
  • intern en extern over de uitvoering en voortgang van de administratieve werkzaamheden om toelichting te geven, te ondersteunen en informatie uit te wisselen
  • in- en extern gebruikersoverleg over knelpunten, gewenste aanpassingen, gevolgen van nieuwe procedures, richtlijnen

Functietypering

32232 33233 33 33 (38)

Schaal 8

Algemene omschrijving

  • beheer administratie(s) en bevordering integratie met andere administraties en bewaking van de uitvoering
  • fungeren als vraagbaak c.q. front-office
  • inhoudelijk administratieve ondersteuning en werkzaamheden voor primaire of ondersteunende organisatie-onderdelen
  • samenstellen van managementinformatie en geven van advies
  • functioneel beheer van systemen en ondersteuning gebruikers
  • contacten gericht op afstemming van processen en procedures

Resultaten

beheer administratie(s) en/of administratief ondersteunende werkzaamheden
  • beheer administratie(s) en bevordering van en afstemming over integratie met andere administraties
  • fungeren als vraagbaak c.q. front-office
  • inhoudelijke behandeling complexere verzoeken
  • informatieverstrekking over procedures, formulieren en administratieve en organisatorische processen
  • verzameling, controle, registratie en verwerking (of mutatie) van gegevens
  • controle output, signaleren problemen en adviseren
  • administratieve voorbereiding, bewaken voortgang, administratieve afhandeling en verwerking
  • verzorging correspondentie
  • aanleggen en bijhouden werkdossiers
  • samenstelling van (management)overzichten
functioneel beheer/ ondersteuning van gebruikers
  • functioneel beheer operationele applicaties
  • signaleren en melden van storingen en afwijkingen in relevante systemen en applicaties
  • inventarisatie wensen, behoeften en knelpunten en doen van voorstellen
  • beheer en onderhoud werkinstructies en/of proceduresinformeren, ondersteuning en instructie gebruikers
  • opstellen testscenario’s
  • beoordeling systeem-aanpassingen, uitvoeren tests

Speelruimte/kaders

  • (samenhangende) richtlijnen, procedures, processen en wet- en regelgeving
  • beoordeling op de kwaliteit van (beheer van) de administratie(s), van adviezen en van het functioneel beheer
  • beheer van de administratie en bijbehorende processen en systemen worden in belangrijke mate aan het eigen inzicht overgelaten waarbij de consequenties binnen een paar maanden merkbaar zijn

Kennis en vaardigheden

  • kennis van algemeen administratieve procedures, richtlijnen en algemeen theoretische kennis van administratief beheer en het aandachtsgebied
  • kennis van reguliere documentatie- en archiveringstechnieken
  • kennis van de werking en mogelijkheden van systemen, functioneel beheer en daarbij behorende procedures en processen
  • inzicht in functionele verhoudingen en relevante administratieve en organisatorische samenhangen en processen
  • vaardigheid in samenstellen van (management)informatie
  • vaardigheid in het inhoudelijk administratief be- en afhandelen van verzoeken, adviseren, administratief ondersteunen en te woord staan van medewerkers en derden

Contacten

  • de contacten kenmerken zich door het inhoudelijk afstemmen en adviseren over beheer, processen en werkwijzen bij de administratie
  • intern en extern over beheer en integratie van administraties en processen en over de uitvoering en voortgang van administratieve werkzaamheden om af te stemmen, te adviseren en afspraken te maken
  • met vakspecialisten over functioneel beheer en over gewenste aanpassin-gen, knelpunten en problemen om af te stemmen, oplossingen te zoeken, te adviseren en afspraken te maken