Resultaten

Opdracht(gever) (ambtelijk)

  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar (informatie)vraag, verzoek of probleem
  • Storingen/problemen zijn tijdig en volgens afspraak verholpen dan wel effectief doorgeleid, vragen zijn beantwoord en informatie is geleverd
  • Instructies over nieuwe toepassingen / apparatuur / (informatiebeheer) / archiefsystemen zijn geleverd aan gebruikers
  • Aangeleverde documenten zijn beoordeeld, behandeld, geregistreerd, geclassificeerd, ontsloten en beschikbaar gesteld conform de overeengekomen afspraken/regels (geldt alleen voor de DIV-medewerker)
  • Archieven zijn bewerkt en bibliotheken bijgehouden conform gemaakte afspraken en voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/regels

Omgeving

  • Relevante contacten binnen de eigen organisatie en met externe specialisten zijn onderhouden en juist ingezet
  • In- en externe terugkoppeling over acties zijn klantvriendelijk en helder gecommuniceerd

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken
  • Registratie van verzoeken, meldingen en incidenten is op orde
  • Beheer en onderhoud van installaties / apparatuur / documentaire informatiesystemen zijn conform normeringen, voorschriften en opdrachten

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Input is geleverd aan de verbetering van de werkprocessen binnen de organisatie

Gedragsindicatoren

Opdracht(gever) (ambtelijk)

  • Laat de klant uitspreken
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen
  • Vraagt door en vat samen
  • Reageert op wat de klant inbrengt en geeft aan wat wel en niet mogelijk is
  • Onderzoekt de vraag van de klant en probeert de klant zo goed mogelijk te helpen, schakelt zonodig collega’s in
  • Stelt zonodig prioriteiten
  • Houdt zich aan afspraken en geeft tijdig aan als afspraken niet kunnen worden nagekomen
  • Geeft open en eerlijk aan wat de stand van zaken is van de service-call
  • Ondersteunt de klant bij het ordenen en structureren van informatie
  • Waardeert en selecteert systematisch de juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen
  • Legt verbanden tussen gegevens/informatie
  • Schakelt  tussen verschillende zoekmethoden om zodoende snel relevante informatie te ontsluiten

Omgeving

  • Onderneemt zelfstandig en vlot actie bij vragen van klanten
  • Gaat bij onduidelijkheid actief op zoek naar informatie/oplossingen en biedt eventuele alternatieven
  • Onderneemt ook ongevraagd actie om dienstverlening te verbeteren
  • Zoekt de grenzen op om oplossingen voor de klant te bieden

Bedrijfsvoering

  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke, vertrouwelijke en waardevolle informatie
  • Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen.
  • Meldt waargenomen en/of verondersteld misbruik direct bij de leidinggevende
  • Verwerkt informatie op de juiste en afgesproken wijze Heeft aandacht voor details
  • Werkt nauwkeurig en systematisch

Vernieuwen en verbeteren

  • Integreert nieuwe inzichten soepel in het eigen werk
  • Maakt zich snel essentiële ontwikkelingen  in het aandachtsgebied/-proces eigen
  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Deelt nieuwe inzichten en kennis met collega’s

Competenties

  • accuraat werken
  • analyseren
  • initiatief
  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • luisteren
  • zelfontwikkeling

Kwaliteitenprofielen

Kwaliteitenprofielen vergelijken

Ervaring

  • Geen/enige relevante ervaring

Opleiding: Rijk

Werk- en denkniveau
  • VMBO, MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

ICT/Techniek:

  • VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route, ...
  • MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT, ...

Informatiebeheer

  • VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
  • MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden

ICT/Techniek:

  • Geen specifieke aanvullende eisen

Informatiebeheer

  • Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
  • Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken,  zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Opleiding departmentsspecifiek

P.M.

Competenties

  • Luisteren
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Initiatief
  • Integriteit
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementsspecifiek

  • P.M.

Ervaring

  • Geen/enige relevante ervaring

Opleiding: Rijk

Werk- en denkniveau
  • VMBO, MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

ICT/Techniek:

  • VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route, ...
  • MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT, ...

Informatiebeheer

  • VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
  • MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden

ICT/Techniek:

  • Geen specifieke aanvullende eisen

Informatiebeheer

  • Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
  • Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken,  zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Opleiding departmentsspecifiek

P.M.

Competenties

  • Luisteren
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Initiatief
  • Integriteit
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementsspecifiek

  • P.M.

Ervaring

  • Enige relevante ervaring en succesvol

Opleiding: Rijk

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

ICT/Techniek:

  • VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route, ...
  • MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT, ...

Informatiebeheer

  • VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
  • MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden

ICT/Techniek:

  • Beheer IT-infrastructuur (bijvoorbeeld ITIL-methodiek)
  • Functioneel beheer
  • Kennis van en kunnen werken met ICT-systemen, programmatuur en apparatuur, multimedia

Informatiebeheer

  • Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, tepassen en toetsen
  • Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan (interne) klanten
  • Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte
  • Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Opleiding departmentsspecifiek

P.M.

Competenties

  • Luisteren
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Initiatief
  • Integriteit
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementsspecifiek

  • P.M.

Ervaring

  • Enige relevante ervaring en succesvol

Opleiding: Rijk

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

ICT/Techniek:

  • VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route, ...
  • MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT, ...

Informatiebeheer

  • VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
  • MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden

ICT/Techniek:

  • Beheer IT-infrastructuur (bijvoorbeeld ITIL-methodiek)
  • Functioneel beheer
  • Kennis van en kunnen werken met ICT-systemen, programmatuur en apparatuur, multimedia

Informatiebeheer

  • Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
  • Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan (interne) klanten
  • Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte
  • Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Opleiding departmentsspecifiek

P.M.

Competenties

  • Luisteren
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Initiatief
  • Integriteit
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementsspecifiek

  • P.M.

Functietyperingen

Functietyperingen vergelijken

Functietypering

22222  22222  22  22 (28)

Schaal 5

Algemene omschrijving

  • ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van het primaire proces met een technisch-, informatie- en automatiseringskarakter dan wel het omgaan met documenten, gegevens en gegevensstromen routinematig van aard

Resultaten

Informatiebeheer
  • bibliotheekdocumentatie en archieven actueel en op orde
  • archiefbescheiden gecontroleerd op compleetheid en afdoening
  • inkomende en uitgaande poststukken en documenten geregistreerd en gedigitaliseerd
  • fysieke en digitale dossiers geordend en gevormd
  • bijdragen aan gereed maken voor overdracht NA en/of vernietiging
    inventarisatie en vernietiging
  • eenvoudige vragen en klachten behandeld
technische werkzaamheden
  • controles en inspecties uitgevoerd
  • klein (technisch) onderhoud uitgevoerd
  • eenvoudige storingen opgespoord, opgelost dan wel voorstellen gedaan voor inschakelen (externe) installateurs/technici
  • uitvoering externe installateurs/technici (mede) begeleid
  • gebruikers geïnformeerd over gebruik van standaard apparatuur en (technische) installaties
  • technische installaties/apparatuur geïnstalleerd

Speelruimte/ kaders

  • algemene werkafspraken, regels en voorschriften
  • keuzemogelijkheden in aanpak en werkwijze, na beoordeling van ter beschikking staande gegevens
  • beoordeling op aanpak, voortgang, volledigheid en juistheid, en op de naleving van regels en afspraken

Kennis en vaardigheden

  • vaktechnische of administratietechnische kennis
  • inzicht in uiteenlopende bedrijfsvoeringondersteunende werkzaamheden en de relatie daarvan met het primaire proces
  • inzicht in de organisatorische en functionele verhoudingen binnen de organisatie
  • nauwkeurigheid, zorgvuldigheid en klantvriendelijke vaardigheden

Contacten

  • informatie-uitwisselen, verkrijgen, overdragen of toelichten van gegevens ten behoeve van de voortgang van de werkzaamheden

Functietypering

322333222  22  22 (32)

Schaal 6

Algemene omschrijving

  • ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van het primaire proces met een technisch-, informatie- en automatiseringskarakter dan wel het omgaan met documenten, gegevens en gegevensstromen met een beperkte diversiteit in problematiek

Resultaten

Informatiebeheer
  • bijdragen aan verzamelen, ordenen, rubriceren (classificeren), ontsluiten en beschikbaar stellen van informatie
  • bibliotheekdocumentatie en archieven actueel en op orde
  • archiefbescheiden gecontroleerd op compleetheid en afdoening
  • inkomende en uitgaande poststukken en documenten geregistreerd en gedigitaliseerd
  • fysieke en digitale dossiers geordend en gevormd
  • bijdragen aan gereed maken voor overdracht NA en/of vernietiging
    inventarisatie en vernietiging
  • eenvoudige vragen en klachten behandeld
ondersteunende ICT werkzaamheden
  • front office: (storings)meldingen aangenomen, vragen afgehandeld, back office ingeschakeld
  • bijdragen aan beheer van applicaties en systemen
  • (ondersteuning bij) installatie en inrichting van applicaties en systemen 
  • onregelmatigheden gesignaleerd t.a.v. systeemgebruik en hardwarestoringen en opgelost en/of laten verhelpen
  • intermediair tussen gebruikers en back office en automatiseringsdeskundigen/ leveranciers
  • voortgang van de afhandeling van calls en administratie hierover bijgehouden
Technische werkzaamheden
  • controles en inspecties uitgevoerd
  • klein (technisch) onderhoud uitgevoerd
  • storingen opgespoord, opgelost dan wel (externe) installateurs/technici ingeschakeld
  • bijzonderheden gesignaleerd en aanpassingen voorgesteld
  • uitvoering externe installateurs/technici begeleid
  • gebruikers geïnformeerd over gebruik van standaard (technische) installaties en apparatuur
  • technische installaties/apparatuur geïnstalleerd
  • administratie over (afgehandelde) storingen bijgehouden

Speelruimte/kaders

  • van algemene werkafspraken, regels en voorschriften
  • keuzemogelijkheden in aanpak en werkwijze, na beoordeling van ter beschikking staande gegevens
  • inspelen op wisselende omstandigheden en wijzigingen in de afspraken.
  • beoordeling op aanpak, voortgang, volledigheid en juistheid, en op de naleving van regels en afspraken

Kennis en vaardigheden

  • vaktechnische of administratietechnische kennis
  • inzicht in uiteenlopende bedrijfsvoeringondersteunende werkzaamheden en de relatie daarvan met het primaire proces
  • inzicht in de organisatorische en functionele verhoudingen binnen de organisatie
  • nauwkeurigheid, zorgvuldigheid en klantvriendelijke vaardigheden

Contacten

  • informatie-uitwisselen, verkrijgen, overdragen of toelichten van gegevens ten behoeve van de voortgang van de werkzaamheden

Functietypering

32332  33223  23  32 (36)

Schaal 7

Algemene omschrijving

  • ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van het primaire proces met een technisch-, informatie- en automatiseringskarakter dan wel het omgaan met documenten, gegevens en gegevensstromen met een gevarieerdheid in diversiteit in problematiek

Resultaten

informatiebeheer
  • informatie verzameld, geordend, gerubriceerd (geclassificeerd), ontsloten en beschikbaar gesteld
  • bibliotheekdocumentatie en archieven actueel en op orde
  • archiefbescheiden gecontroleerd op compleetheid en afdoening
  • inkomende en uitgaande poststukken en documenten geregistreerd en gedigitaliseerd
  • fysieke en digitale dossiers geordend en gevormd
  • dossiers beheerd en gereed gemaakt voor overdracht NA en/of vernietiging
    inventarisatie en vernietiging
  • vragen en klachten behandeld
ICT
  • back office functionaliteit verzorgd
  • gebruikers ondersteund en geïnstrueerd
  • applicaties en systemen beheerd
  • installatie en inrichting van applicaties en systemen verzorgd
  • voorstellen over de inrichting en werking van de applicaties en technische wijzigingen aangebracht
  • gebruikershandleidingen opgesteld en bijgehouden
  • onregelmatigheden gesignaleerd t.a.v. systeemgebruik en hardwarestoringen en opgelost en/of laten verhelpen
  • intermediair tussen gebruikers en automatiseringsdeskundigen/leveranciers
  • (informatie)beveiliging verzorgd
Techniek
  • controles en inspecties uitgevoerd
  • specialistisch-technische reparatie- en onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd
  • onderhoud en het (laten) oplossen van storingen door (externe) installateurs/technici
  • (storings)meldingen en klachten onderzocht en behandeld
  • bijzonderheden gesignaleerd en aanpassingen voorgesteld
  • (onderdelen van) onderhoudsplannen opgesteld, hiervoor (technische) ontwerpen, tekeningen, bestekken e.d. opgesteld
  • gebruikers geïnformeerd over gebruik van (technische) installaties en apparatuur
  • administratie over (afgehandelde) storingen bijgehouden

Speelruimte/ Kaders

  • algemene werkafspraken, regels en voorschriften
  • keuzemogelijkheden in aanpak en werkwijze, waarbij eigen inzicht en interpretatie van gegevens een belangrijke rol speelt
  • inspelen op wensen van gebruikers en wijzigingen in de regelgeving
  • beoordeling van resultaten aan de hand van vooraf gestelde specificaties en normen

Kennis en vaardigheden

  • vaktechnische of administratietechnische kennis
  • inzicht in uiteenlopende bedrijfsvoeringondersteunende werkzaamheden en de relatie daarvan met het primaire proces
  • inzicht in de organisatorische en functionele verhoudingen binnen de organisatie
  • communicatieve, improviserende en organiserende vaardigheden

Contacten

  • informatie-uitwisselen, verkrijgen, overdragen of toelichten van gegevens waarbij verschillende belangen kunnen optreden tussen (gebruikers)wensen en (technische) mogelijkheden en organisatiebelangen

Functietypering

32332  33233  23  33 (38)

Schaal 8

Algemene omschrijving

  • (coördinatie van) ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van het primaire proces met een technisch-, informatie- en automatiseringskarakter dan wel het omgaan met documenten, gegevens en gegevensstromen met een gevarieerdheid in diversiteit en complexiteit in problematiek

Resultaten

DIV informatie-beheer
  • bibliotheek- en archiefvoorziening vorm en inhoud gegeven
  • kwaliteitsbewaking van de gegevensverzameling(en) en informatievoorziening geborgd
  • ontwikkelingen gevolgd en informatiebehoefte geïnventariseerd
  • literatuuronderzoek
  • verzamelen, ordenen, rubriceren (classificeren), ontsluiten en beschikbaar stellen gecoördineerd
  • dossiers overgedragen aan en/of (laten) vernietigen
  • vragen en klachten behandeld
  • in werkgroepen geparticipeerd gericht op afstemming, ontwikkeling en/of inrichting van de documentaire informatievoorziening, al dan niet geautomatiseerde beheers- en informatiesystemen en instrumenten
  • intern gebruikers- of beheerdersoverleg op het werkgebied gecoördineerd
  • management- en voortgangsrapportages opgesteld
ICT

ICT werkzaamheden t.a.v. meer complexe dan wel meerdere systemen en/of applicaties

  • back office functionaliteit verzorgd
  • gebruikers ondersteund en geïnstrueerd
  • applicaties en systemen beheerd
  • installatie en inrichting van applicaties en systemen verzorgd
  • voorstellen over de inrichting en werking van de applicaties en technische wijzigingen aangebracht
  • gebruikershandleidingen opgesteld en bijgehouden
  • onregelmatigheden gesignaleerd t.a.v. systeemgebruik en hardwarestoringen en opgelost en/of laten verhelpen
  • operationele beheertaken verricht
  • intermediair tussen gebruikers en automatiseringsdeskundigen/leveranciers
  • (informatie)beveiliging verzorgd
  • technische infrastructuur en besturingssystemen beheerd
  • de systeemdocumentatie beheerd
  • gebruikersprotocollen en procedures opgesteld
  • voorstellen voor aan te schaffen hard- en software voorstellen ten behoeve van verdere (systeem)ontwikkeling en optimalisatie gebruik
Techniek

specialistisch-technische voorbereidende werkzaamheden

  • aan meerjarige onderhoudsplannen bijgedragen
  • (technische) ontwerpen, tekeningen, bestekken e.d. opgesteld
  • aanbesteding van minder omvangrijke werken, budgetten bewaakt
    controles en inspecties uitgevoerd
  • specialistisch-technische reparatie- en onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd
  • onderhoud en het (laten) oplossen van storingen door derden geleverde diensten
  • (storings)meldingen en klachten onderzocht en behandeld, bijzonderheden gesignaleerd en aanpassingen voorgesteld
  • gebruikers geïnformeerd over gebruik van meer complexe apparatuur en (technische) installaties
  • voorstellen gedaan betreffende specialistisch beheer en onderhoud en over technische aspecten bij aanschaffingen van apparatuur/instrumenten, etc.
  • administratie over (afgehandelde) storingen bijgehouden

Speelruimte/Kaders

  • wet- en regelgeving op het werkterrein en procedures, werkprocessen en afspraken
  • keuzemogelijkheden in aanpak en werkwijze, waarbij eigen inzicht en interpretatie van gegevens een belangrijke rol speelt
  • inspelen op wensen van gebruikers en wijzigingen in de regelgeving.
  • beoordeling van resultaten aan de hand van vooraf gestelde specificaties en normen

Kennis en vaardigheden

  • vaktechnische of administratietechnische kennis
  • inzicht in uiteenlopende bedrijfsvoeringondersteunende werkzaamheden en de relatie daarvan met het primaire proces
  • inzicht in de organisatorische en functionele verhoudingen binnen de organisatie
  • communicatieve, improviserende en organiserende, coördinerendevaardigheden

Contacten

  • inhoudelijke afstemming over gebruik en/of levering van producten en diensten waarbij verschillende belangen kunnen optreden tussen (gebruikers)wensen en (technische) mogelijkheden en organisatiebelangen