Resultaten

Opdracht(gever) (ambtelijk)

  • Programma is optimaal afgestemd op leerbehoeften en -mogelijkheden en organisatie-doelstellingen
  • Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten bij deelnemers zijn aanwijsbaar toegenomen
  • Overeengekomen bijdragen zijn geleverd aan de vastgestelde afspraken over gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
  • Optimaal (gemotiveerde) deelname aan het (trainings)programma is gerealiseerd

Omgeving

  • (Trainings)programma’s zijn op de juiste wijze afgestemd met de relevante partijen 

Bedrijfsvoering

  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Collega-trainers en freelancers zijn optimaal geïnformeerd en geëquipeerd
  • Gemotiveerd team en juiste inzet van trainers op de programma’s (alleen voor de coördinator)

Vernieuwen en verbeteren

  • Actuele ontwikkelingen op het vakgebied zijn binnen het opleidingsinstituut geïntegreerd in het programma
  • Bijdragen aan de ontwikkeling en actualisering van onderwijsprogramma’s zijn geleverd
  • Programma is adequaat getoetst en geëvalueerd bij de cursist

Gedragsindicatoren

Opdracht(gever) (ambtelijk)

  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragstijl af op de situatie
  • Schakelt bij weerstand over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Speelt adequaat in op onverwachte situaties
  • Raakt bij cursisten de juiste snaar
  • Sluit aan bij de belevingswereld van de cursist
  • Houdt rekening met de intrinsieke motivatie van de cursist
  • Enthousiasmeert en stimuleert de cursist tot actieve deelname aan het programma
  • Heeft een scherp beeld van de vraag van de klant
  • Is op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie van de klant en kan daarop inspelen
  • Toetst regelmatig de klanttevredenheid
  • Verplaatst zich in de belevingswereld van de cursist en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag en schat risico’s in
  • Achterhaalt op respectvolle wijze eventuele weerstand bij de cursisten

Omgeving

  • Weet wat er speelt en laat blijken op de hoogte te zijn van de relevante ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein
  • Geeft betekenis aan relevante ontwikkelingen voor de eigen programma’s

Bedrijfsvoering

  • Maakt eigen belang ondergeschikt aan gezamenlijk belang
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling
  • Toont oprechte belangstelling in anderen en behoudt een goede relatie met hen
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met collega’s en vraagt reacties

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt de ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of werksituatie in

Competenties

  • flexibiliteit
  • inlevingsvermogen
  • klantgerichtheid
  • motiveren
  • omgevingsbewustzijn
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Kwaliteitenprofielen

Kwaliteitenprofielen vergelijken

Ervaring

  • P.M.

Opleiding

  • MBO 

Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied

  • MBO didactiek is een pré
  • Sport: MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding of vergelijkbaar. Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness
  • kennis van de organisatie en van het beleid

Opleiding departementsspecifiek

Competenties

  • Flexibiliteit
  • Motiveren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Comptenties departementsspecifiek

P.M.

Ervaring

  • enige relevante ervaringvoor het geven van specifieke verdiepende trainingen  

Opleiding

  • MBO 

Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied

  • MBO didactiek is een pré
  • Sport: MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding of vergelijkbaar. Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness
  • Vervoer: Opleiding Politie Rij-instructeur (A t/m E), Opleiding SRO (PVI), Opleiding SRO Instructeur, in bezit van alle rijbewijzen
  • kennis van de organisatie en van het beleid

Opleiding departementsspecifiek

Competenties

  • Flexibiliteit
  • Motiveren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling 

Comptenties departementsspecifiek

P.M.

Ervaring

enige relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie / het aandachtsgebied  

Opleiding

HBO: relevant voor het aandachtsgebied

  • onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening 
  • praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
  • relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
  • kennis van de organisatie en van het beleid

Opleiding departementsspecifiek

Veiligheid en Justitie (DJI):
  • HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg

Competenties

  • Flexibiliteit
  • Motiveren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Comptenties departementsspecifiek

P.M.

Ervaring

enige relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie / het aandachtsgebied

Opleiding

  • HBO: relevant voor het aandachtsgebied
  • onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening 
  • praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
  • relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
  • kennis van de organisatie en van het beleid

Opleiding departementsspecifiek

Veiligheid en Justitie (DJI):
  • HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg

Competenties

  • Flexibiliteit
  • Motiveren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementsspecifiek

  • P.M.

Ervaring

(enige) relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie en daarin succesvol

Opleiding

  • HBO: relevant voor het aandachtsgebied
  • onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening 
  • praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
  • relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
  • kennis van de organisatie en van het beleid

 Opleiding departementsspecifiek

Veiligheid en Justitie (DJI):
  • HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg

Competenties

  • Flexibiliteit
  • Motiveren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementsspecifiek

  • P.M.

Ervaring

(enige) relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie en daarin succesvol

Opleiding

  • WO: relevant voor het aandachtsgebied
  • onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening 
  • praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
  • relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
  • kennis van de organisatie en van het beleid

 Opleiding departementsspecifiek

Veiligheid en Justitie (DJI):
  • HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg

Competenties

  • Flexibiliteit
  • Motiveren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Competenties departementsspecifiek

  • P.M.

Functietyperingen

Functietyperingen vergelijken

Functietypering

32332 33222 23 32 (35)

Schaal 7

Algemene omschrijving

  • trainingen
  • bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe trainingen
  • kennis- en vaardigheidsoverdracht

Resultaten

Uitvoeren training/opleiding
  • trainingsactiviteiten georganiseerd en gegeven
  • (individuele) deelnemers/cursisten praktisch begeleid
  • trainingsprogramma is afgestemd op wensen/eisen vanuit de organisatie, individuele plannen, leerbehoeften
  • afspraken gemaakt met betrokken (in- en externe) disciplines over de uitvoering van de activiteiten
  • doelgericht didactische methoden en technieken gehanteerd, aansluitend op de trainingsdoelen
Training en/of opleidingvoorbereiding en -ontwikkeling
  • voorstellen gedaan voor nieuwe oefeningen binnen het trainingsprogramma
  • bijdragen geleverd aan de vertaling naar werkvormen en leeractiviteiten

Speelruimte/ kaders

  • werkafspraken, regels en voorschriften
  • beoordeling op geschiktheid van trainingsactiviteiten
  • benadering wordt afgestemd op eigen interpretatie van gedragingen en context

Kennis en vaardigheden

  • kennis op het gebied van activiteitenbegeleiding of op een specifiek vakgebied
  • materialenkennis en toepassing
  • kennis van (veiligheids)voorschriften en procedures
  • inzicht in intermenselijk gedrag
  • organiserende, improviserende en enthousiasmerende vaardigheden
  • didactische vaardigheden
  • vaardigheid in het overdragen van vaardigheden

Contacten

  • bij de contacten is sprake van het maken van afspraken over uitvoering van activiteiten met in- en externe disciplines
  • met deelnemers/cursisten, om met hen de voortgang te bespreken

Functietypering

33332 33223 23 33 (38)

Schaal 8

Algemene omschrijving

  • trainingen
  • bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe trainingen
  • kennis- en vaardigheidsoverdracht

Resultaten

Uitvoeren training/opleiding
  • trainingsactiviteiten georganiseerd en gegeven
  • (individuele) deelnemers/cursisten begeleid
  • trainingsprogramma is afgestemd op wensen/eisen vanuit de organisatie, individuele plannen, leerbehoeften
  • activiteiten inhoudelijk afgestemd met betrokken (in- en externe) disciplines
  • doelgericht didactische methoden en technieken gehanteerd, aansluitend op de trainingsdoelen
  • trainingen logistiek geregeld
Training en/of opleidingvoorbereiding en -ontwikkeling
  • voorstellen gedaan voor nieuwe verdiepende vaardigheidstrainingen
  • mede vorm en inhoud gegeven aan trainings-, programmapakket
  • bijdragen geleverd aan de vertaling naar werkvormen en leeractiviteiten

Speelruimte/ kaders

  • jaarplannen, werkafspraken, regels en voorschriften
  • beoordeling op effectiviteit van de trainingen
  • benadering wordt afgestemd op eigen interpretatie van gedragingen en context

Kennis en vaardigheden

  • kennis op het gebied van activiteitenbegeleiding of op een specifiek vakgebied
  • materialenkennis en toepassing
  • kennis van (veiligheids)voorschriften en procedures
  • inzicht in intermenselijk gedrag
  • organiserende, improviserende en enthousiasmerende vaardigheden
  • didactische vaardigheden
  • vaardigheid in het overdragen van vaardigheden

Contacten

  • bij de contacten is sprake van afstemmen over inhoud en haalbaarheid van activiteiten met in- en externe disciplines
  • met deelnemers/cursisten, om met hen de voortgang te bespreken

Functietypering

33333 33333 33 33 (42)

Schaal 9

Algemene omschrijving

  • trainingen en opleidingen
  • bijdragen aan ontwikkeling (modules) van het opleidingsprogramma/-pakket
  • kennis- en vaardigheidsoverdracht

Resultaten

Uitvoeren training/opleiding
  • opleidings- en trainingsactiviteiten georganiseerd en gegeven
  • veilig pedagogisch klimaat gecreëerd
  • (individuele) deelnemers/cursisten (pedagogisch) begeleid
  • trainingsprogramma is afgestemd op wensen/eisen vanuit de organisatie, individuele plannen, leerbehoeften en (on)mogelijkheden van de deelnemer(s)/cursist(en) en met betrokken (in- en externe) disciplines
  • doelgericht didactische methoden en technieken gehanteerd, aansluitend op de leer- en opleidingdoelen en reguliere (onderwijs) eindtermen
Training en/of opleidingvoorbereiding en -ontwikkeling
  • voorstellen gedaan voor nieuwe les- en trainingsmethoden
  • mede vorm en inhoud gegeven aan (modules van) het opleidings- en trainings- programma/-pakket
  • bijdragen geleverd aan de vertaling naar didactische werkvormen en leeractiviteiten

Speelruimte/ kaders

  • (samenhangende) richtlijnen, procedures en opleidingsprogramma
  • beoordeling op effectiviteit van les- en opleidingsprogramma’sen didactische vormgeving
  • benadering wordt afgestemd op interpretatie van (persoonlijke) leerbehoeften (on)mogelijkheden en organisatiewensen en -doelstellingen

Kennis en vaardigheden

  • theoretische en/of toepassingsgerichte kennis op een of meer vak-/ aandachtgebieden
  • (vak)didactische en pedagogische kennis
  • kennis van de leerstof
  • inzicht in intermenselijk gedrag
  • didactische vaardigheden
  • vaardigheid in het overdragen van kennis en vaardigheden

Contacten

  • bij de contacten is sprake van afstemmen over inhoud, haalbaarheid van opleiding- en en trainingsactiviteiten met in- en externe (opleidings- en kwalificatie)-instituten, opleiders, deelnemers/cursisten en opdrachtgevers
  • met deelnemers/cursisten, om met hen de voortgang en (knelpunten in) ontwikkeling te bespreken

Functietypering

43343 43333 33 33 (45)

Schaal 10

Algemene omschrijving

  • opleidings- en trainingsactiviteiten en daarbij horende (individuele) leer-, trainings- en coachingstrajecten
  • bijdragen aan ontwikkeling van modules van het opleidingsprogramma/-pakket en de initiëring hiervan
  • kennis- en vaardigheidsoverdracht

Resultaten

Uitvoeren training/opleiding
  • opleidings- en trainingsactiviteiten en daarbij horende (individuele) leer-, trainings- en coachings-trajecten georganiseerd en gegeven /gerealiseerd
  • veilig pedagogisch klimaat gecreëerd
  • (individuele) deelnemers/cursisten pedagogisch begeleidt en gecoacht
  • (specifieke) modules van het opleidings-, trainings- programma afgestemd op wensen/eisen vanuit de organisatie, individuele plannen, leerbehoeften en (on)mogelijkheden van de deelnemer(s)/cursist(en) en met betrokken (in- en externe) disciplines
  • uit verschillende didactische methoden en technieken gekozen en gehanteerd, aansluitend op de leer- en opleidingdoelen en reguliere (onderwijs) eindtermen
Training en/of opleidingvoorbereiding en -ontwikkeling
  • voorstellen gedaan voor (ontwikkeling van) nieuwe les- en trainingsmethoden vanuit eigen vak-/deskundigheidsgebied
  • mede vorm en inhoud gegeven aan (modules van) het opleidings- en trainings- programma/-pakket
  • bijdragen geleverd aan de vertaling naar didactische werkvormen en leeractiviteiten
Coördinatie
  • gefungeerd als ‘trekker’ van veranderingen/ontwikkelingen die een deel van het team/unit betreffen
  • ‘kleinschalig’ overleg, activiteiten en projecten ‘aangestuurd

Speelruimte/kaders

  • (samenhangende) richtlijnen, procedures en opleidingsprogramma
  • beoordeling op effectiviteit van les- en opleidingsprogramma’s en didactische vormgeving
  • bij het initiëren van en het doen van voorstellen voor (ontwikkeling) nieuwe les- en trainingsmethoden etc. is er vrijheid om - na analyse - benaderingen of alternatieven af te stemmen op gewijzigde of zich wijzigende omstandigheden

Kennis en vaardigheden

  • theoretische en/of toepassingsgerichte kennis op een of meer vak-/ aandachtgebieden
  • (vak)didactische en pedagogische kennis
  • kennis van de leerstof
  • inzicht in intermenselijk gedrag
  • organiserende, improviserende en enthousiasmerende vaardigheden
  • didactische vaardigheden
  • vaardigheid in het overdragen van kennis en vaardigheden
  • vaardigheid in coachen

Contacten

  • bij de contacten is sprake van afstemmen over inhoud, haalbaarheid en organisatie van opleiding - en trainingsactiviteiten met in- en externe (opleidings- en kwalificatie)instituten, opleiders, deelnemers/cursisten en opdrachtgevers
  • met deelnemers/cursisten en collega’s van een deel van het team/unit om met hen de voortgang en (knelpunten in) ontwikkeling te bespreken

Functietypering

43443 44334 43 43 (50)

Schaal 11

Algemene omschrijving

  • opleidings en trainingsactiviteiten dan wel (individuele) leer-, trainings- en coachings-trajecten
  • bijgedragen aan ontwikkeling opleidingscurriculum
  • kennis- vaardigheidsoverdracht
  • materiedeskundige op eigen vak-/deskundigheids-gebied(en)
  • vakinhoudelijke en procesmatige coördinatie

Resultaten

Uitvoering training/opleiding
  • opleidings- en trainingsactiviteiten verzorgd met toepassing van een breed scala aan pedagogische en didactische methoden en technieken dan wel (individuele) leer-, trainings- en coaching trajecten georganiseerd, gegeven en gerealiseerd
  • veilig pedagogisch klimaat gecreëerd
  • (individuele) deelnemers/cursisten pedagogisch begeleidt en gecoacht
  • opleidings-, trainingsprogramma afgestemd op wensen/eisen vanuit de organisatie, individuele plannen, leerbehoeften en (on)mogelijkheden van de deelnemer(s)/cursist(en) en met betrokken (in- en externe) disciplines
  • uit een breed scala van didactische methoden en technieken gekozen en gehanteerd, aansluitend op de leer- en opleidingdoelen en reguliere (onderwijs) eindtermen
Training en/of opleidingvoorbereiding en -ontwikkeling
  • pedagogische koers mede geïnitieerd, uitgezet en (ontwikkelingen en onderwijs- en trainings-vraagstukken) verwerkt in (onderdelen van) het opleidingscurriculum, (aangepaste) trainings-, opleidings-, coachingsmethoden en technieken
  • gehanteerde pedagogische en didactische methoden, werkvormen en technieken (mede) geëvalueerd en geadviseerd over verbeteringen betreffende didactiek en/of inhoud van de toegewezen vak-/deskundigheids-gebied(en)
Coördinatie
  • In- externe afstemming en samenwerking opleidings- en trainingsactiviteiten dan wel (individuele) leer-, trainings- en coachings-trajecten geïnitieerd en gecoördineerd
  • collega-opleiders begeleid en gecoacht
  • (team)overleg, activiteiten en projecten aangestuurd

Speelruimte/kaders

  • (samenhangende) richtlijnen, procedures en opleidingsprogramma
  • beoordeling op bruikbaarheid en afstemming op betrokken (in- en externe) disciplines van (onderdelen van het ontwikkeld) opleidingscurriculum
  • beoordeling op effectiviteit van les- en opleidingsprogramma’s en didactische vormgeving
  • bij (de te leveren bijdragen aan) de ontwikkeling van het opleidingscurriculum etc.is er vrijheid om - na analyse - benaderingen of alternatieven af te stemmen op gewijzigde of zich wijzigende omstandigheden

Kennis en vaardigheden

  • brede (generalistische) kennis op meerdere vak-/ aandachtgebieden dan wel gespecialiseerde vakinhoudelijke op één vakgebied
  • (vak)didactische en pedagogische kennis
  • kennis van de leerstof
  • inzicht in intermenselijk gedrag
  • organiserende, improviserende en enthousiasmerende vaardigheden
  • didactische vaardigheden
  • vaardigheid in het overdragen van kennis en vaardigheden
  • vaardigheid in coachen
  • coördinerende vaardigheden

Contacten

  • bij de contacten is sprake van verwerven van draagvlak voor onderdelen van het ontwikkelde opleidingscurriculum en het afstemmen over inhoud, haalbaarheid en organisatie hiervan met in- en externe (opleidings- en kwalificatie) instituten, opleiders, deelnemers/ cursisten en opdrachtgevers
  • met deelnemers/cursisten, om met hen de voortgang en (knelpunten in) ontwikkeling te bespreken

Functietypering

44443 44444 43 43 (53)

Schaal 12

Algemene omschrijving

  • coördinatie en ontwikkeling van opleidings- en trainingsprogramma’s
  • opleidingscurriculum ontwikkeld
  • (beleids- en onderwijs)ontwikkeling en vernieuwingen binnen vak-/deskundigheidsgebied
  • kennis- vaardigheids-overdracht
  • (individuele) leer-, trainings- en coachings-trajecten voor het in bijzonder ambtelijk top (topmanagers)
  • specialist op eigen vak-/deskundigheidsgebied
  • vakinhoudelijke en procesmatige coördinatie en aansturing

Resultaten

Uitvoering training/opleiding
  • opleidings- en trainingsactiviteiten met toepassing van een breed scala aan pedagogische en didactische methoden en technieken uitgevoerd
  • (individuele) leer-, trainings- en coachingstrajecten o.a. voor ambtelijk top (topmanagers) georganiseerd, verzorgd en gerealiseerd
  • veilig pedagogisch klimaat gecreëerd
  • ambtelijk top (topmanagers) (pedagogisch) begeleidt en gecoacht
  • opleidings-, trainingsprogramma(‘s) afgestemd op wensen/eisen vanuit de organisatie, individuele plannen, leerbehoeften en (on)mogelijkheden van de deelnemer(s)/cursist(en) in dit geval de ambtelijk top (topmanagers) en met daarbij betrokken (in- en externe) disciplines
Training en/of opleidingvoorbereiding en -ontwikkeling
  • pedagogische koers geïnitieerd
  • opleidingscurriculum ontwikkeld
  • maatschappelijke-, bestuurlijke- en politieke ontwikkelingen vertaald naar vernieuwingen in het opleidingscurriculum
  • (modules van) het opleidings- en trainings- programma/-pakketten geïntegreerd in het opleidingscurriculum
  • het proces van evalueren van (gehanteerde) pedagogische en didactische methoden, werkvormen en technieken geëvalueerd en verbetering-en betreffende didactiek en inhoud van opleidings- en trainingsvraagstukken geïnitieerd
Coördinatie
  • sturing gegeven aan de uitvoering gegeven van complexe (opleidings- en trainings)programma’s
  • afstemming met (vervolg)opleiding(en) en/of beroepenveld geïnitieerd en gecoördineerd
  • collega-opleiders begeleid en gecoacht en vakinhoudelijk aangestuurd
  • ‘grootschalig’ overleg, activiteiten en projecten ‘aangestuurd

Speelruimte/kaders

  • (in algemene termen geformuleerde) (strategische) beleidslijnen
  • beoordeling op bruikbaarheid en effectiviteit van het opleidingscurriculum en de geïnitieerde pedagogische koers
  • bij de ontwikkeling van het opleidingscurriculum en bij de opleidings-/onderwijs-ontwikkeling- en vernieuwing etc. is er vrijheid om - na analyse - benaderingen of alternatieven af te stemmen op gewijzigde of zich wijzigende omstandigheden

Kennis en vaardigheden

  • brede (generalistische) kennis op meerdere vak-/ aandachtgebieden dan wel gespecialiseerde vakinhoudelijke op één vakgebied
  • (vak)didactische en pedagogische kennis
  • kennis van de leerstof
  • inzicht in intermenselijk gedrag
  • organiserende, improviserende en enthousiasmerende vaardigheden
  • didactische vaardigheden
  • vaardigheid in het overdragen van kennis en vaardigheden
  • vaardigheid in coachen
  • coördinerende- en leidinggevende vaardigheden

Contacten

  • bij de contacten is sprake van verwerven van draagvlak voor de (geïnitieerde) pedagogische koers en het ontwikkelde opleidingscurriculum en het afstemmen over inhoud, haalbaarheid en organisatie hiervan met in- en externe (opleidings- en kwalificatie) instituten, opleiders, deelnemers/ cursisten, in dit geval ambtelijke top (topmanagers)
  • met deelnemers/cursisten, in dit geval ambtelijke top (topmanagers) om met hen de voortgang en (knelpunten in) ontwikkeling te bespreken.