Resultaten

Opdracht(gever)(ambtelijk)

  • Kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag en geaccepteerd
  • Gevraagd en ongevraagd advies over of naar aanleiding van de kennisproducten is gegeven
  • Ontwikkeling van nieuwe inzichten en/of methoden is geïnitieerd en toegepast

Omgeving

  • Maatschappelijke / wetenschappelijke vraagstukken zijn vertaald naar een onderzoeksopdracht
  • (Inter)Nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
  • Erkenning als autoriteit / expert op het eigen kennisgebied
  • Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
  • Product is gerealiseerd binnen randvoorwaarden (tijd, kwaliteit, middelen)
  • Er is een volledig uitgevoerde onderzoeksopdracht conform afspraken

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
  • Vernieuwende /innovatieve/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïniteerd en/of doorgevoerd (plan-do-check-act-principe)

Gedragsindicatoren

Opdracht(gever)(ambtelijk)

  • Komt, samen met de opdrachtgever tot een goede onderzoeksvraag/-opdracht
  • Zoekt (samen met de opdrachtgever) naar passende oplossingen
  • Komt met analyses van vraagstukken / problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van het onderzoek
  • Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en afwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven, opvattingen, onzekerheden, etc.
  • Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af in het licht van vraagstelling / het probleem
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt (risico’s, afbreukrisico’s)

Omgeving

  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt actief feedback op eigen ideeën
  • Weet de juiste partijen binnen en buiten het instituut te raadplegen en in te zetten voor het oplossen van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
  • Onderbouwt eigen standpunten met heldere en aansprekende argumenten
  • Wint anderen voor zijn/haar onderzoeksaanpak/-plan
  • Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om eigen standpunten kracht bij te zetten en de discussie in eigen voordeel te beïnvloeden

Bedrijfsvoering

  • Geeft kaders mee voor het werkproces, oa. over kwaliteit, inzetten netwerk, etc.
  • Beoordeelt plan van aanpak, o.a. op haalbaarheid planning en inzet van middelen
  • Is verantwoordelijk voor de voortgang van het onderzoek en stuurt tijdig bij
  • Maakt heldere werkafspraken met en betrekt medewerkers bij de opzet en uitvoering van de onderzoeksvraag

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen
  • Deelt en ontwikkelt eigen kennis. Initieert, stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in de eigen organisatie 
  • Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren

Competenties

  • analyseren
  • creativiteit
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • plannen en organiseren
  • samenwerken

Kwaliteitenprofielen

Kwaliteitenprofielen vergelijken

Ervaring

  • meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • Relevant voor deskundigheids-/vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk); kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
    Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
    Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen 
  • Bijeenkomsten leiden
  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)  

Opleiding departementspecifiek

Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • P.M.
Overige kennis en vaardigheden
  • P.M.

Competenties

  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Competenties departementspecifiek

  • P.M.

Ervaring

  • meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werk-groepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • Relevant voor deskundigheids-/vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk); kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
    Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
    Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen 
  • Bijeenkomsten leiden
  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)  

Opleiding departementspecifiek

Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • P.M.
Overige kennis en vaardigheden
  • P.M.

Competenties

  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Departementspecifieke competenties 

P.M.

Ervaring

  • meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoeks-trajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwer-ken (commissies / werkgroepen / gremia / vak-bladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
  • ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • Relevant voor deskundigheids-/vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk); kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
    Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
    Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen 
  • Bijeenkomsten leiden
  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
  • Projectmanagementvaardigheden
  • Wetenschappelijk begeleiden onderzoeks-ondersteuners / -mede-werkers /onderzoekers

Opleiding departementspecifiek

Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • P.M.
Overige kennis en vaardigheden
  • P.M.

Competenties

  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Departementsspecifieke competenties

P.M.

Ervaring

  • meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoeks-trajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwer-ken (commissies / werk-groepen / gremia / vak-bladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
  • ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • Relevant voor deskundigheids-/vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk); kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
    Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
    Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen 
  • Bijeenkomsten leiden
  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
  • Projectmanagementvaardigheden
  • Wetenschappelijk begeleiden onderzoeks-ondersteuners / -mede-werkers /onderzoekers

Opleiding departementspecifiek

Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • P.M.
Overige kennis en vaardigheden
  • P.M.

Competenties

  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Departementsspecifieke competenties

P.M.

Functietyperingen

Functietyperingen vergelijken

Functietypering

44343 43333 43 33 (47)

Schaal 10

Algemene omschrijving

  • begeleid uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek op een deelgebied met een beperkte aandachtsgebied

Varianten wetenschappelijk onderzoek

Variant 1: toegepast onderzoek
  • deelonderzoek
Variant 2: beoordelend onderzoek
  • deelonderzoek is gedeeltelijk vastgelegd in protocollen
  • de benodigde informatie is (vaak) voorhanden of kan worden opgezocht
Variant 3: kennisintegrerend onderzoek
  • informatie/kennis ten behoeve van toegepast onderzoek wordt aangereikt of het wordt besproken waar deze moet worden verkregen

Resultaten

Onderzoeksuitvoering
  • deelvraagstellingen opgesteld en/of bijgedragen aan onderzoeksplan/of plan van aanpak voor een commissie
  • deelonderzoek uitgevoerd
  • resultaten geanalyseerd en besproken
  • (delen van het) rapport/ publicatie en/of grafieken/overzichten opgesteld

Speelruimte / Kaders

  • gedefinieerd en goedgekeurd project-/onderzoeksvoorstel en overige richtlijnen vormen de basis voor de uitvoering van de werkzaamheden
  • regelmatig overleg vindt plaats en voorstellen worden besproken
  • beoordeling van geleverde resultaten (onderzoekgegevens)

Kennis en Vaardigheid

  • theoretische wetenschappelijke kennis van het eigen deelgebied
  • inzicht in sociale, financieel-economisch, financiële, technische, economische of juridische samenhangen in bredere context dan alleen het eigen werkterrein
  • bouwt een netwerk op en leert wie de opdrachtgevers zijn binnen het werkveld
  • vaardigheid in het analyseren van (onderzoeks-) resultaten en reageren op specifieke situaties bij het uitvoeren van het onderzoek
  • vaardigheid in het uitvoeren van onderzoeken
  • vaardigheid in het geven van toelichtingen en bijdragen aan publicaties
  • vaardigheid in het opbouwen van interne netwerken

Contacten

  • inhoudelijk intern overleg voeren over en toelichten van het onderzoek
  • deelnemen aan extern overleg over de bruikbaarheid van de geleverde informatie

Functietypering

44343 44334 43 33 (49)

Schaal 11

Algemene omschrijving

  • zelfstandig uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek op een deelgebied passend binnen een groter geheel waarmee rekening moet worden gehouden en met meerdere variabelen

Varianten wetenschappelijk onderzoek

Variant 1: toegepast onderzoek
  • deelonderzoek
Variant 2: beoordelend onderzoek
  • deelonderzoek is gedeeltelijk vastgelegd in protocollen
  • de benodigde informatie is (vaak) voorhanden of kan worden opgezocht
Variant 3: kennisintegrerend onderzoek
  • informatie/kennis ten behoeve van toegepast onderzoek is voorhanden of het is duidelijk waar deze moet worden verkregen o.a. bij (inter-) nationale onderzoeksinstituten of door deelname aan onderzoekscommissies, etc.

Resultaten

Onderzoeksuitvoering
  • geïnterpreteerde vraagstelling en opgesteld deelonderzoeksplan/ plan van aanpak voor een commissie
  • deelonderzoek uitgevoerd(aanpak, methode, organisatie, samenwerkingsverbanden, mensen, middelen)
  • analyse van de resultaten
  • (delen van) de inhoud van de rapporten/publicaties verzorgd

Speelruimte / Kaders

  • gedefinieerd en goedgekeurd project-/ onderzoeksvoorstel en overige richtlijnen vormen de basis voor de uitvoering van de werkzaamheden
  • terugvalmogelijkheden en/of mogelijkheid voor overleg
  • beoordeling van geleverde resultaten (onderzoekgegevens) op bruikbaarheid of afstemming met andere onderzoeksterreinen hierbij is sprake van een besluitvormingsproces

Kennis en Vaardigheid

  • brede of gespecialiseerde theoretische wetenschappelijke kennis van het eigen deelgebied en onderzoeksveld van de eigen organisatie
  • inzicht in sociale, financieel-economisch, financiële, technische, economische of juridische samenhangen in bredere context dan alleen het eigen werkterrein
  • kennis van de opdrachtgever(s) binnen het werkveld
  • vaardigheid in het analyseren van (onderzoeks-) resultaten
  • onderkennen van ontwikkelingen en dit toepassen in de onderzoeksrichting
  • vaardigheid in het uitvoeren van onderzoeken
  • vaardigheid in het geven van toelichtingen en/of presentaties en het bijdragen aan publicaties
  • vaardigheid in het opbouwen en benutten van het (inter-)nationale netwerk

Contacten

  • in- en extern inhoudelijk afstemmen en toelichten van het onderzoek
  • extern overleg over de bruikbaarheid van de geleverde informatie en de bijdrage aan samenwerkingsverbanden

Functietypering

44443 44344 43 43 (52)

Schaal 12

Algemene omschrijving

  • zelfstandig uitvoeren van vernieuwend wetenschappelijk onderzoek
  • onderzoeken met een complex karakter

Varianten wetenschappelijk onderzoek

Variant 1: toegepast onderzoek
  • (deel)onderzoek waarbij vernieuwende inzichten moeten worden opgeleverd
Variant 2: beoordelend onderzoek
  • onderzoek met een complex karakter en binnen gestelde (inter-) nationale context van protocollen/ richtlijnen
  • door het complexe en vernieuwende karakter is de benodigde informatie vaak niet voor handen
Variant 3: kennisintegrerend onderzoek
  • informatie/kennis ten behoeve van toegepast onderzoek is voorhanden of het is duidelijk waar deze moet worden verkregen o.a. bij (inter-) nationale onderzoeksinstituten of onderzoekscommissies, etc.

Resultaten

Onderzoeksuitvoering
  • probleemstelling vertaald naar een concreet onderzoeksplan/plan van aanpak en/of commissie samengesteld
  • opstellen en laten goedkeuren van project-/onderzoeksvoorstel
  • interne onderzoeksinbreng en (eventuele) inschakeling van externe inbreng geregeld
  • de diverse onderzoeksresultaten beoordeeld en geïntegreerd
  • eindredactie van de rapporten/publicaties verzorgd

Speelruimte / Kaders

  • strategische onderzoekkaders of modellen vormen de uitgangspunten voor de uitvoering van de werkzaamheden en/of op grond van (inter-) nationale kaders (protocollen/richtlijnen)
  • zelfstandige besluiten nemen t.a.v. analyse, voortgang en afronding van het onderzoek
  • beoordeling van geleverde resultaten (onderzoekgegevens) op bruikbaarheid of afstemming met andere onderzoeksterreinen waarbij sprake is van een besluitvormingsproces en verantwoording achteraf

Kennis en Vaardigheid

  • brede of gespecialiseerde theoretische en toepassingsgerichte kennis van het(inter)-nationale onderzoeksterrein en van de aanpalende onderzoeksvelden
  • inzicht in sociale, financieel-economisch, financiële, technische, economische of juridische samenhangen In bredere context dan alleen het eigen werkterrein
  • kennis van de opdrachtgever(s) en van de beleidsmatige gevoeligheid van het aandachtsgebied
  • vaardigheid in het opstellen van onderzoeksplannen
  • vaardigheid in het analyseren van (onderzoeks-) resultaten
  • benutten van ontwikkelingen en toepassen in de onderzoeksrichting
  • vaardigheid in het houden van lezingen/voordrachten en kunnen publiceren
  • vaardigheid in het verder uitbouwen en benutten van een (inter) nationaal wetenschappelijk netwerk

Contacten

  • in- en extern verkrijgen van overeenstemming door het overbruggen van uiteenlopende wetenschappelijke inzichten
  • regelen van (externe) samenwerkingsverbanden
  • vertegenwoordigen van de organisatie naar buiten op het werkterrein

Functietypering

44443 44444 44 44 (55)

Schaal 13

Algemene omschrijving

  • zelfstandig uitvoeren van vernieuwend wetenschappelijk onderzoek
  • multidisciplinair vernieuwend wetenschappelijke onderzoeken
  • onderzoeken met een complex en/of specialistisch karakter op een belangrijk (inter-) nationaal of maatschappelijk gevoelig (kennis)terrein 

Varianten wetenschappelijk onderzoek

Variant 1: toegepast onderzoek
  • multidisciplinair onderzoek dat  (inter)-nationaal vernieuwend en /of specialistisch is
Variant 2: beoordelend onderzoek
  • onderzoek met een complex/dan wel specialistisch karakter waarbij nieuwe protocollen / richtlijnen moeten worden opgesteld en rekening moet worden gehouden met een brede nationale (en internationale) doorwerking
Variant 3: kennisintegrerend onderzoek
  • informatie/kennis ten behoeve van toegepast onderzoek wordt verkregen door samenwer-king met andere internationale belang-hebbenden/ instituten en/of multidisciplinaire commissies

Resultaten

Onderzoeksuitvoering
  • probleemstelling vertaald naar een concreet onderwerp/diverse onderzoeksplannen/plan van aanpak en/of commissie samengesteld
  • opstellen en laten goedkeuren van meerdere project-/onderzoeks-voorstellen
  • internemultidisciplinaire onderzoeksinbreng en/of inschakeling van andere instituten/ instellingen geregeld
  • de diverse onderzoeksresultaten en de bijdragen van derden beoordeeld
  • eindredactie van de rapporten/publicaties verzorgd

Speelruimte / Kaders

  • strategische onderzoekkaders of modellen vormen de uitgangspunten voor de uitvoering van de werkzaamheden
  • zelfstandige besluiten nemen n.a.v.veranderlijke/dynamische omgevingsfactoren
  • beoordeling van geleverde resultaten (onderzoekgegevens) op bruikbaarheid/afstemming of in samenhang met andere onderzoeksvelden waarbij sprake is van een besluitvormingsproces envan (totale) eindverantwoording achteraf

Kennis en Vaardigheid

  • brede of gespecialiseerde theoretische en toepassingsgerichte kennis van het (inter)-nationale onderzoeksterrein en van de aanpalende onderzoeksvelden
  • inzicht in sociale, financieel-economisch, financiële, technische, economische of juridische samenhangen in bredere context dan alleen het eigen werkterrein
  • kennis van de opdrachtgever(s) en van de beleidsmatige enpolitieke gevoeligheid van het aandachtsgebied
  • vaardigheid in het opstellen van onderzoeksplannen
  • vaardigheid in het analyseren van (onderzoeks-) resultaten
  • benutten van ontwikkelingen en toepassen in de onderzoeksrichting
  • vaardigheid in het houden van lezingen/voordrachten en kunnen publiceren, en het actief uitdragen van onderzoeksresultaten bij (inter)nationale partijen
  • vaardigheid in het opbouwen en benutten van een (inter)nationaal wetenschappelijk netwerk

Contacten

  • in- en extern verkrijgen van draagvlak voor de onderzoeksresultaten
  • initiëren van externe samenwerkingverbanden
  • vertegenwoordigen van de organisatie naar buiten, zowel bij de opdrachtgever als in (inter)nationale gremia