Strategisch Inspecteur
Ontwikkelt visies en strategieën, zoekt oplossingsrichtingen, stimuleert tot normering en adviseert aan beleid voor één of
meer toezichtgebieden in het licht van politiek-maatschappelijke ontwikkelingen, zodat het effect van toezicht wordt
vergroot
Kwaliteitenprofiel
I. Algemene opmerkingen
Toezichts-/inspectiesectoren
Er wordt volstaan met één generiek kwaliteitenprofiel voor alle toezichts-/inspectiesectoren (doelgroepen/branches). Waar nodig kan binnen dit generieke profiel per sector worden gespecificeerd; dit kan per departement of door departementen gezamenlijk. Er worden dus geen afzonderlijke kwaliteitenprofielen per sector opgesteld.
Toepassing van het kwaliteitenprofiel
- Het doel van het kwaliteitenprofiel is het beschrijven van de functievereisten die horen bij de functiegroep.
- Het kwaliteitenprofiel is een hulpmiddel bij de bepaling van de benodigde kennis, ervaring en competenties van organisatieonderdelen en functies.
- Het kwaliteitenprofiel kan niet worden gebruikt voor het indelen in een functieschaal. Gebruik daarvoor de functietypering.
- Voorbeelden van functievereisten zijn:
- Werk- en denkniveau
- Opleidingsrichting en/of vakkennis
- Overige kennis en vaardigheden ervaring
- De functievereisten van een functiegroep kunnen ook voor andere functiegroepen van toepassing zijn.
- Voor meer informatie klik op de website www.leerrijk.nl
II. Kwaliteitenprofiel Strategisch Inspecteur
N.B. De kwaliteiten van een voorafgaande functiegroep kunnen ook van toepassing zijn op de daaropvolgende functiegroepen en dienen aantoonbaar aanwezig te zijn.
|
Strategisch Inspecteur S15-16 |
Ervaring |
|
Algemeen |
relevante ervaring bij meer departementen en/of in meer sectoren en/of buiten de overheid; relevante ervaring in interdepartementaal en/of landelijk en/of internationaal verband (bijv. gremia, maatschappelijke organisaties); managementervaring
|
Opleiding |
|
Werk- en denkniveau |
WO
|
Opleidingsrichting en/of vakkennis |
relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector en/of het aandachtsveld
|
Overige kennis en vaardigheden |
aansturen van onderhandelingen in interdepartementale / landelijke / internationale gremia; crisismanagement
|
Opleiding departementspecifiek |
|
Opleidingsrichting en/of vakkennis |
P.M. In te vullen per departement
|
Overige kennis en vaardigheden |
P.M. In te vullen per departement
|
Competenties |
|
Kerncompetenties |
- bestuurssensitiviteit
- onafhankelijkheid
- visie
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- creativiteit
|