Forensisch Therapeutisch Werker

Geeft uitvoering aan de behandeling, begeleiding en beveiliging van justitiabelen met psychosociale (en somatische) problematiek in een beveiligde leefomgeving

Kwaliteitenprofiel

I. Algemene opmerkingen

Toepassing van het kwaliteitenprofiel

  • Het doel van het kwaliteitenprofiel is het beschrijven van de functievereisten die horen bij de functiegroep.
  • Het kwaliteitenprofiel is een hulpmiddel bij de bepaling van de benodigde kennis, ervaring en competenties van organisatieonderdelen en functies. 
  • Het kwaliteitenprofiel kan niet worden gebruikt voor het indelen in een functieschaal. Gebruik daarvoor de functietypering.
  • Voorbeelden van functievereisten zijn:                   
    • Werk- en denkniveau   
    • Opleidingsrichting en/of vakkennis 
    • Overige kennis en vaardigheden ervaring                     
  • De functievereisten van een functiegroep kunnen ook voor andere functiegroepen van toepassing zijn. 
  • Voor meer informatie klik op de website www.leerrijk.nl

 

 

II. Kwaliteitenprofiel Forensisch Therapeutisch Werker

N.B. De kwaliteiten van een voorafgaande functiegroep kunnen ook van toepassing zijn op de daaropvolgende functiegroepen en dienen aantoonbaar aanwezig te zijn.

Sociotherapeutische begeleiding TBS behandelsetting S7-9 Pedagogische begeleiding jeugd S7-9 Vaktherapie S9
Ervaring
Algemeen

geen specifieke eisengeen specifieke eisen

aantoonbare excellente werkervaring als groepsleider of pedagogisch medewerker

Geen specifieke eisen

Opleiding
Werk- en denkniveau
  • HBO
  • HBO+
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • Instroomeis HBO SPH of HBO-V
  • weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau
  • HBO diploma relevant voor de beroepsrichting
  • Interne opleiding: aanvullende scholing in coaching
  • weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau

Instroomeis HBO psychomotorische therapie, beeldende therapie, danstherapie, dramatherapie of muziektherapie

Overige kennis en vaardigheden
  • beveiligingsprocedures,
  • inrichtingswerk,
  • (verpleegkunde),
  • begeleiding en zorg,
  • motiverende bejegening,
  • observeren en rapporteren,
  • psychopathologie,
  • sociotherapeutisch groepswerk,
  • groepsdynamica,
  • culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • behandelingsgericht werken,
  • systeemgericht werken,
  • criminogene factoren,
  • forensische psychiatrie
  • individuele begeleiding,
  • kwaliteitszorg,
  • coaching en training van collega’s,
  • organisatorische vaardigheden
  • beveiligingsprocedures,
  • begeleiding en zorg,
  • gehanteerde (ortho)pedagogische begeleidingsmethodiek,
  • motiverende bejegening,
  • observeren en rapporteren,
  • psychopathologie,
  • criminogene factoren,
  • groepsdynamica,
  • culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • behandelingsgericht werken,
  • systeemgericht werken,
  • multidisciplinair werken
  • kwaliteitszorg,
  • praktijkbegeleiding,
  • coaching en training van collega’s,
  • organisatorische vaardigheden
  • Therapeutische methodieken op eigen aandachtsgebied, 
  • behandelingsgericht werken,
  • observeren en rapporteren,
  • psychopathologie,
  • groepsdynamica,
  • culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering
Competenties
Kerncompetenties
  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • stressbestendigheid
  • oordeelsvorming
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling
  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • stressbestendigheid
  • oordeelsvorming
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling
  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • stressbestendigheid
  • oordeelsvorming
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling