Leerlijnen
Selecteer een leerlijn voor de functiegroep Senior Medewerker Natuur- en Terreinbeheer om te zien welke stappen je kunt nemen om
je doelen te bereiken.
Aard van de werkzaamheden |
- Realiseert de doelen van een afgebakend organisatieonderdeel
- Vanuit een overkoepelende rol de samenhang van verschillende aandachtsgebieden bewaken
- Anticiperen op ontwikkelingen binnen en buiten de afgesproken plannen
- Vanuit overkoepelende expertises input geven op landelijke ontwikkelingen en thema’s
- Vertalen van landelijke kaders naar eigen aandachtsgebied(en
- Leveren van operationele adviezen
- Inspelen op onverwachte omstandigheden, op ontwikkelingen in natuur en terreinen of op beleidswijzigingen
|
Ervaringseis |
- Enige ervaring in het voeren van gesprekken op bestuurlijk niveau (met betrekking tot het eigen specialisme)
- Vaardigheid in het vanuit de uitvoeringspraktijk leveren van aanzienlijke en meer abstracte bijdragen aan planvorming op een hoger organisatieniveau waarbij de bestuurlijke randvoorwaarden nadrukkelijker in beeld zijn
|
Opleidingseis |
|
Kennis en vaardigheden |
|
Doel van de contacten |
- Contacten met opdrachtgever(s) over project(resultaten), (financiële) kaders en randvoorwaarden om afspraken te maken en in de projectuitvoering af te stemmen, terug te koppelen en de relatie te onderhouden
|
Aard van de werkzaamheden |
- Realiseert de doelen van een afgebakend organisatieonderdeel
- Vanuit een overkoepelende rol de samenhang van verschillende aandachtsgebieden bewaken
- Anticiperen op ontwikkelingen binnen en buiten de afgesproken plannen
- Vanuit overkoepelende expertises input geven op landelijke ontwikkelingen en thema’s
- Vertalen van landelijke kaders naar eigen aandachtsgebied(en)
- Leveren van operationele adviezen
- Inspelen op onverwachte omstandigheden, op ontwikkelingen in natuur en terreinen of op beleidswijzigingen
|
Ervaringseis |
- Enige ervaring in het voeren van gesprekken op bestuurlijk niveau (met betrekking tot het eigen specialisme)
- Vaardigheid in het vanuit de uitvoeringspraktijk leveren van aanzienlijke en meer abstracte bijdragen aan planvorming op een hoger organisatieniveau waarbij de bestuurlijke randvoorwaarden nadrukkelijker in beeld zijn
|
Opleidingseis |
|
Kennis en vaardigheden |
- Kennis van procedures, instructies van bos- en natuurbeheer en signaleren en initiëren ter verbetering van de bedrijfsvoering
- Vaardigheid in voorbereiding en uitvoering van projecten of landelijke thema’s
- Overig gelijk aan schaal 8
|
Doel van de contacten |
- Contacten met opdrachtgever(s) over project(resultaten), (financiële) kaders en randvoorwaarden om afspraken te maken en in de projectuitvoering af te stemmen, terug te koppelen
|
Aard van de werkzaamheden |
- Opbouwen en onderhouden netwerk en informeren over relevante ontwikkelingen en opvattingen binnen organisatie(onderdeel)
- Bijdragen aan standpuntbepaling op hoger organisatieniveau
- Adviseren medewerkers en management vanuit het verantwoordelijkheidsgebied
- Realiseert de doelen van een afgebakend organisatieonderdeel
- Vanuit een overkoepelende rol de samenhang van verschillende aandachtsgebieden bewaken
- Anticiperen op ontwikkelingen binnen en buiten de afgesproken plannen
- Vanuit overkoepelende expertises input geven op landelijke ontwikkelingen en thema’s
- Vertalen van landelijke kaders naar eigen aandachtsgebied(en)
- Leveren van operationele adviezen
- Inspelen op onverwachte omstandigheden, op ontwikkelingen in natuur en terreinen of op beleidswijzigingen
|
Ervaringseis |
- Enige ervaring in het voeren van gesprekken op bestuurlijk niveau (met betrekking tot het eigen specialisme)
- Vaardigheid in het vanuit de uitvoeringspraktijk leveren van aanzienlijke en meer abstracte bijdragen aan planvorming op een hoger organisatieniveau waarbij de bestuurlijke randvoorwaarden nadrukkelijker in beeld zijn
|
Opleidingseis |
|
Kennis en vaardigheden |
|
Doel van de contacten |
- Contacten met opdrachtgever(s) over project(resultaten), (financiële) kaders en randvoorwaarden om afspraken te maken en in de projectuitvoering af te stemmen, terug te koppelen
|
Aard van de werkzaamheden |
- Leveren operationele adviezen op het gebied van flora- en faunabeheer, ontwikkelen gebiedsvisie, recreatie en communicatie
- Realiseert de doelen van een afgebakend organisatieonderdeel
- Vanuit een overkoepelende rol de samenhang van verschillende aandachtsgebieden bewaken
- Anticiperen op ontwikkelingen binnen en buiten de afgesproken plannen
- Vanuit overkoepelende expertises input geven op landelijke ontwikkelingen en thema’s
- Vertalen van landelijke kaders naar eigen aandachtsgebied(en)
- Leveren van operationele adviezen
- Inspelen op onverwachte omstandigheden, op ontwikkelingen in natuur en terreinen of op beleidswijzigingen
|
Ervaringseis |
- Enige ervaring in het voeren van gesprekken op bestuurlijk niveau (met betrekking tot het eigen specialisme)
- Vaardigheid in het vanuit de uitvoeringspraktijk leveren van aanzienlijke en meer abstracte bijdragen aan planvorming op een hoger organisatieniveau waarbij de bestuurlijke randvoorwaarden nadrukkelijker in beeld zijn
|
Opleidingseis |
|
Kennis en vaardigheden |
- Vaardigheid in het leveren van bijdragen aan het inventarisatie- en monitoringsprogramma conform de SNL-systematiek en Natura-2000 en zorg dragen voor de uitvoering daarvan
- Vaardigheid in het interpreteren en adviseren omtrent natuurwaarden, landschap ecologische waarden, beheer en ontwikkeling van samenhang tussen (deel-)gebieden
- Vaardigheid in het opstellen van het inventarisatie- en monitoringsplan voor de beheereenheid
- Overig gelijk aan schaal 8
|
Doel van de contacten |
- Contacten met opdrachtgever(s) over project(resultaten), (financiële) kaders en randvoorwaarden om afspraken te maken en in de projectuitvoering af te stemmen, terug te koppelen
|
Waar leer je het?
In je werk
- Je kunt de kennisniveaus bereiken door je takenpakket aan te passen. Dit kun je afspreken met je leidinggevende tijdens je functioneringsgesprek.
- Je kunt een uitdagende klus oppakken. Dit kun je afspreken met je leidinggevende tijdens je functioneringsgesprek.
- Je kunt een ervaren collega vragen om je te begeleiden. Dit kan een mentor, buddy of meester/gezel zijn. Een mentor of buddy kan via je leidinggevende of kun je zelf vragen.
In een andere werkomgeving
- Je kunt intervisie volgen. Op intranet kun je vinden of je eigen departement aanbod en/of een lokale coachpool heeft. Ook via de website van Intercoach kun je intervisie volgen. Hierover kun je afspraken maken met je leidinggevende tijdens je functioneringsgesprek.
- Je kunt jezelf laten coachen. Op intranet kun je vinden of je eigen departement aanbod en/of een lokale coachpool heeft. Ook via de website van Intercoach kun je een coaching vinden. Hierover kun je afspraken maken met je leidinggevende tijdens je functioneringsgesprek.
- Organiseer een meeloopdag en/of (snuffel/verrijkings)stage. Kijk op intranet of je departement dit aanbiedt, maak gebruik van je netwerk en dat van collega’s. Op de website Mobiliteitsbank vind je alle vacatures en het tijdelijke werkaanbod van de Rijksoverheid. Je kunt zoeken op trefwoord en vacatures filteren op stagemogelijkheden. Over een meeloopdag en/ of een (snuffel/verrijkings)stage kun je afspraken maken met je leidinggevende tijdens je functioneringsgesprek.
- Je kunt de kennisniveaus bereiken door jezelf een periode te laten detacheren of door een tijdelijk project op te pakken. Kijk hiervoor bij de projectenpool of Klussenmarkt/Klussenbank van je departement. Je kunt hiervoor gebruik maken van je netwerk of dat van collega's. Over detachering en een tijdelijk project kun je afspraken maken met je leidinggevende tijdens je functioneringsgesprek.
- Je kunt deze kennisniveaus bereiken door interbestuurlijke detachering. Je kunt hiervoor gebruik maken van je netwerk of dat van collega's. Ontdek jouw mogelijkheden binnen de Rijksoverheid op de website van de Mobiliteitsbank.
Een passende opleiding