Wat is mijn rol als HRM-er bij gebruik Functiegebouw?
De HRM-afdeling speelt een belangrijke rol. Het management is verantwoordelijk voor de juiste toepassing van het Functiegebouw, maar het is de taak van de HRM-afdeling om dit proces op gang te brengen en te faciliteren. Dit betekent dat de HRM-adviseur een vraagbaak, adviseur en ambassadeur is. Voor deze rollen is basiskennis van het Functiegebouw Rijk nodig in de toepassing ervan (o.a. bij capaciteitsplanning, organisatie-inrichting, in het personeelsgesprek, bij werving en selectie, en in de ondersteuning van leidinggevende en medewerker.
Scholing op het Functiegebouw Rijk is mogelijk. Gebruikers van het Functiegebouw Rijk moeten immers weten hoe het in elkaar zit en hoe het op de juiste manier wordt toegepast. Er zijn daarom afzonderlijke trainingen over het Functiegebouw Rijk ontwikkeld voor HRM-adviseurs, managers, medewerkers en leden van medezeggenschapsorganen. Deze trainingen worden verzorgd door de organisatieadviseurs van O&P Rijk|Organisatieadvies en worden op maat aangeboden.