Resultaten

Opdracht(gever)(ambtelijk)

  • Toezicht is uitgevoerd conform opdracht
  • Toezichtvormen zijn gedragen en passen binnen de agenda van de opdrachtgever
  • Toezichtactiviteiten zijn geïnitieerd conform gestelde prioriteiten

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten de organisatie zijn effectief ingeschakeld
  • Heeft een relevant netwerk
  • Toezicht en -adviezen zijn vanuit verschillende expertises met elkaar verbonden
  • Signalen vanuit het veld zijn effectief doorgeleid naar Beleid
  • Is gezaghebbend op het eigen vakgebied (geldt alleen voor de specialist)

Bedrijfsvoering

  • Toezichtactiviteiten zijn conform wet- en regelgeving, de geldende kaders en afspraken uitgevoerd
  • Toezichtactiviteiten zijn gerealiseerd conform opdracht en/of jaarplan
  • Realisatie van projecten is conform plan van aanpak
  • De ingeschakelde medewerkers zijn inhoudelijk juist aangestuurd
  • De ingeschakelde medewerkers zijn gemotiveerd

Vernieuwen en verbeteren

  • Vakkennis is up to date en kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geleverd
  • Benodigde begeleiding is gegeven

Gedragsindicatoren

Opdracht(gever)(ambtelijk)

  • Vormt zich een mening op basis van informatie, dossierkennis, argumenten en afwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en onzekerheden
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt
  • Initieert op basis van ontwikkelingen een visie op de toekomst van het eigen toezichtgebied
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het toezichtvak en legt verbinding tussen verschillende toezichtgebieden of binnen een toezichtgebied

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten de organisatie worden waar nodig ingeschakeld
  • Is op de hoogte van recente ontwikkelingen en trends op het eigen toezichtgebied en in de samenleving en draagt deze uit
  • Signaleert belangrijke politiek-bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt signalen naar het eigen werk 
  • Neemt in lastige situaties zijn verantwoordelijkheid
  • Neemt een onafhankelijk standpunt in als de situatie daarom vraagt
  • Treedt zo nodig buiten de gebaande paden om het doel te bereiken
  • Informeert belanghebbenden hierover

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en anderen
  • Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Adviseert over de juiste, inhoudelijke randvoorwaarden om tot gewenste resultaten te komen
  • Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke oplossingen en/of alternatieven
  • Motiveert medewerkers door een gemeenschappelijk doel voor ogen te stellen en zet de medewerkers in op hun kwaliteiten ten behoeve van het te realiseren doel
  • Verkent en onderzoekt waar samenhang en samenwerking mogelijk is, en faciliteert deze

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert processen en creëert een omgeving waarin nieuwe methoden en werkwijzen een kans krijgen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor af en toe een mislukking
  • Inspireert en begeleidt medewerkers in hun vakontwikkeling

Competenties

  • aansturen groep
  • creativiteit
  • durf
  • omgevingsbewustzijn
  • oordeelsvorming
  • plannen en organiseren
  • visie

Kwaliteitenprofielen

Kwaliteitenprofielen vergelijken

Ervaring

  • langjarige en meervoudige / brede ervaring (o.a. meer inspectiediensten,   -sectoren, beleid, uitvoering) en succesvol
  • ervaring met toezicht danwel opsporing en/of ervaring relevant voor de sector én voor het aandachtsveld
  • succesvol in het leiden van een (project)team, in coördineren of aansturen van complexe/ politiek of bestuurlijk gevoelige/ interdepartementale toezichts- en/of opsporingstrajecten

Opleiding: Rijk

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • WO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld
  • wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's;
  • ruime of diepgaande / specialistische kennis van relevante wet- en regel-geving;
  • kennis en vaardigheden voor het ontwikkelen van (innovatieve) methoden en technieken voor toezicht en opsporing
Overige kennis en vaardigheden
  • leiden van een team;
  • aansturen van complexe en politiek of bestuurlijk gevoelige projecten of processen

Opleiding departementspecifiek

  • P.M.

Competenties uit het kernprofiel

  • Oordeelsvorming
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Durf
  • Plannen en organiseren
  • Aansturen groep
  • Creativiteit

Departementsspecifieke competenties (eventueel)

  • P.M.

Ervaring

  • langjarige en meervoudige / brede ervaring (o.a. meer inspectie-diensten, - sectoren, beleid, uitvoering) en succesvol;
  • ervaring met toezicht danwel opsporing en/of ervaring relevant voor de sector én voor het aandachtsveld;
  • succesvol in het leiden van een (project)team, in coördineren of aansturen van complexe/ politiek of bestuurlijk gevoelige/ interdepartementale toezichts- en/of opsporingstrajecten

Opleiding: Rijk

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • WO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld
  • wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's;
  • ruime of diepgaande / specialistische kennis van relevante wet- en regel-geving;
  • kennis en vaardigheden voor het ontwikkelen van (innovatieve) methoden en technieken voor toezicht en opsporing
Overige kennis en vaardigheden
  • leiden van een team;
  • aansturen van complexe en politiek of bestuurlijk gevoelige projecten of processen

Opleiding departementspecifiek

  • P.M.

Competenties uit het kernprofiel

  • Oordeelsvorming
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Durf
  • Plannen en organiseren
  • Aansturen groep
  • Creativiteit

Departementsspecifieke competenties (eventueel)

  • P.M.

Ervaring

  • langjarige en meervoudige / brede ervaring (o.a. meer inspectie-diensten, - sectoren, beleid, uitvoering) en succesvol;
  • ervaring met toezicht danwel opsporing en/of ervaring relevant voor de sector én voor het aandachtsveld;
  • succesvol in het leiden van een (project)team, in coördineren of aansturen van complexe/ politiek of bestuurlijk gevoelige/ interdepartementale toezichts- en/of opsporingstrajecten

Opleiding: Rijk

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • WO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld
  • wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's;
  • ruime of diepgaande / specialistische kennis van relevante wet- en regel-geving;
  • kennis en vaardigheden voor het ontwikkelen van (innovatieve) methoden en technieken voor toezicht en opsporing
Overige kennis en vaardigheden
  • leiden van een team;
  • aansturen van complexe en politiek of bestuurlijk gevoelige projecten of processen

Opleiding departementspecifiek

  • P.M.

Competenties uit het kernprofiel

  • Oordeelsvorming
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Durf
  • Plannen en organiseren
  • Aansturen groep
  • Creativiteit

Departementsspecifieke competenties (eventueel)

  • P.M.

Functietyperingen

Functietyperingen vergelijken

Functietypering

44444 44444 44 44 (56)

Schaal 13

Algemene omschrijving

  • coördinatie, verbinding en aansturing (en realisering) van multidisciplinaire, complexe toezichtprocessen/programma’s op een belangrijk (inter-)nationaal of onderzoeksrelevant specialistisch toezichtgebied
  • tactisch/strategisch karakter, waarbij eigen afweging wordt gevergd binnen gestelde (inter-) nationale context van protocollen/richtlijnen die het eigen (deel)toezichtgebied overstijgen
  • directe invloed op ontwikkeling van strategisch(e)  toezichtbeleid en/of -doelstellingen
  • sprake van inhoudelijke en operationele aansturing, begeleiding en coaching van inspecteurs op verschillende complexe (deel)toezichtgebieden

Resultaten

  • coördinatie van toezicht op de kwaliteit, uitvoering en handhaving van wet- en regelgeving op een breed (deel-)toezichtgebied
  • deelgenomen en sturing gegeven aan gezamenlijke acties met andere inspectiediensten
  • opgesteld inspectieplan met een vertaling en interpretatie van problematiek/ onderwerp naar aard van diverse inhoudelijke, multidisciplinaire en complexe vraagstellingen
  • inspecties gecoördineerd met specifieke diepgaande problematiek (aanpak, methoden, organisatie, samenwerkingsverbanden, mensen, middelen) die een politiek, maatschappelijk gevoelig raakvlak kunnen hebben
  • als adviseur/onderhandelaar deelgenomen met beperkt mandaat aan bestuurlijk overleg met regionale overheden, instellingen en bedrijven
  • ontwikkelingen onderkend en vertaald naar beleidsvoorstellen
  • voorlichting gegeven met betrekking tot toezicht
  • inbreng geleverd van kennis en ervaring ten behoeve van de bijstelling en ontwikkeling van het toezichtbeleid op het toezichtgebied
  • zorg gedragen voor opgestelde evaluatierapporten

Speelruimte / Kaders

  • strategische beleidslijnen en/of primaire (toezicht)doelstellingen
  • wijze van coördinatie, werkwijzen en inhoud van te leveren toezichtresultaten komen tot stand op basis van een besluitvormingsproces
  • beoordeling op efficiëntie en effectiviteit van de coördinatie en bruikbaarheid van toezichtresultaten en bijdragen toezichtbeleid
  • verschuivingen in beleidsdoelstellingen en innovatieve ontwikkelingen beïnvloeden de werkzaamheden en beslissingen

Kennis & Vaardigheid

  • brede (en gespecialiseerde) kennis van het eigen toezichtgebied en inzicht in aanpalende toezichtgebieden
  • inzicht in organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke samenhangen in bredere context dan eigen (deel-)toezichtgebied
  • vaardigheid in het operationeel en functioneel aansturen van medewerkers en in het inhoudelijk, procesmatig en procedureel coördineren
  • vaardigheid in het signaleren en analyseren van ontwikkelingen en problemen
  • vaardigheid in het ontwikkelen, uitdragen en verdedigen van toezichtbeleid, nieuwe ideeën en concepten
  • vaardigheid in het inhoudelijk en procesmatig vorm geven en uitvoeren van toezichtactiviteiten

Contacten

  • de contacten kenmerken zich door het omgaan met belangentegenstellingen tussen de toezichtinstanties en overheden, bedrijven en instellingen bij de implementatie van toezichtresultaten
  • de contacten kenmerken zich door het verwerven van draagvlak voor de ontwikkeling en implementatie van nieuw toezichtbeleid, -producten en processen, ideeën, werkmethoden en technieken

Functietypering

45444 45544 44 44 (59)

Schaal 14

Algemene omschrijving

  • coördinatie, verbinding en aansturing, integreren en realiseren van multidisciplinaire, complexetoezichtprocessen/programma’s op een belangrijk (inter-)nationaal of onderzoeksrelevant zeer specialistisch toezichtgebied
  • tactisch/strategisch karakter, waarbij eigen afweging wordt gevergd binnen de gestelde  (inter-)nationale context van protocollen/richtlijnen, die het eigen (deel)toezichtgebied overstijgen 
  • sterk verweven zijn met het strategisch beleid
  • richtinggevend beïnvloeden van de ontwikkeling en realisatie van strategisch(e) toezichtbeleid en/of -doelstellingen
  • sprake van inhoudelijke en operationele aansturing, begeleiding en coaching van inspecteurs op verschillende zeer complexe (deel)toezichtgebieden 
  • veelheid van verschillende autonome overlegpartners

Resultaten

  • coördinatie van toezicht op de kwaliteit, uitvoering en handhaving van wet- en regelgeving op een zeer complex en breed toezichtgebied
  • sturing gegeven aan gezamenlijke brede acties met andere inspectiediensten
  • opgesteld inspectieplan met een vertaling en
  • interpretatie van problematiek/onderwerp naar aard van diverse inhoudelijke, multidisciplinaire en zeer complexe vraagstellingen
  • inspecties gecoördineerd met specifieke diepgaande problematiek (aanpak, methoden, organisatie, samenwerkingsverbanden, mensen, middelen) die een politiek, maatschappelijk gevoelig raakvlak hebben
  • als adviseur/onderhandelaar deelgenomen met vergaand mandaat aan zwaarste vormen van bestuurlijk overleg met regionale overheden, instellingen en bedrijven
  • ontwikkelingen onderkend en vertaald naar (strategische) beleidsvoorstellen
  • voorlichting gegeven met betrekking tot toezicht
  • inbreng geleverd van kennis en ervaring ten behoeve van de bijstelling en ontwikkeling van het toezichtbeleid op het totale toezichtgebied
  • zorg gedragen voor opgestelde evaluatierapporten met zeer complexe problematiek 

Speelruimte/ Kaders

  • strategische beleidslijnen en/of primaire (toezicht)doelstellingen
  • wijze van coördinatie,ontwikkeling van toezichtbeleid en realisatie van strategische toezichtresultaten komen tot stand op basis van een besluitvormingsproces
  • beoordeling op efficiëntie en effectiviteit van de coördinatie en bruikbaarheid van toezichtresultaten bijdragen aan de ontwikkeling strategisch beleid
  • verschuivingen in beleidsdoelstellingen en innovatieve ontwikkelingen beïnvloeden de werkzaamheden en beslissingen

Kennis & Vaardigheid

  • brede (en gespecialiseerde) kennis van het eigen en aanpalende toezichtgebied en inzicht in aanpalende toezichtgebieden
  • inzicht in organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke strategische samenhangen in bredere context dan eigen (deel-)toezichtgebied
  • vaardigheid in het operationeel en functioneel aansturen van medewerkers en in het inhoudelijk, procesmatig en procedureel coördineren
  • vaardigheid in het signaleren en analyseren van ontwikkelingen en problemen
  • vaardigheid in het ontwikkelen, uitdragen en verdedigen van toezichtbeleid, nieuwe ideeën en concepten
  • vaardigheid in het inhoudelijk en procesmatig vorm geven en uitvoeren van toezichtactiviteiten

Contacten

  • de contacten kenmerken zich door het omgaan met belangentegenstellingen tussen de toezichtinstanties en overheden, bedrijven en instellingen bij de implementatie van toezichtresultaten
  • de contacten kenmerken zich door het verwerven van draagvlak voor de ontwikkeling en implementatie van nieuw toezichtbeleid, -producten en processen, ideeën, werkmethoden en technieken

Functietypering

45445 45545 44 45 (62)

Schaal 15

Algemene omschrijving

  • coördinatie, verbinding en aansturing, integreren en realiseren van multidisciplinaire, complexe toezichtprocessen/programma’s op een belangrijk (inter-)nationaal of onderzoeksrelevant zeer specialistisch en complex toezichtgebied
  • tactisch/strategisch karakter, waarbij eigen afweging wordt gevergd binnen de gestelde  (inter-)nationale context van protocollen/richtlijnen, die het eigen (deel)toezichtgebied overstijgen
  • strategische en gevoelige vraagstukken op maatschappelijk en/of politiek-bestuurlijk toezichtgebied
  • fundamentele invloed op ontwikkeling en realisatie van strategisch(e) toezichtbeleid en/of    -doelstellingen
  • sprake van inhoudelijke en operationele aansturing, begeleiding en coaching van inspecteurs op verschillende zeer complexe en gevoelige (deel)toezichtgebieden
  • veelheid van verschillende autonome overlegpartners

Resultaten

  • coördinatie van toezicht op de kwaliteit, uitvoering en handhaving van wet- en regelgeving op een complex en breed (deel-)toezichtgebied
  • sturing gegeven aan gezamenlijke bredeacties  met andere inspectiediensten met een maatschappelijk en politiek gevoelig karakter
  • opgesteld inspectieplan met een vertaling en interpretatie van problematiek/ onderwerp naar aard van diverse inhoudelijke, multidisciplinaireen complexe fundamentele vraagstellingen
  • inspecties gecoördineerd met zeer complexe specifieke diepgaande problematiek (aanpak, methoden, organisatie, samenwerkings-verbanden, mensen, middelen) die een politiek, maatschappelijk gevoelig raakvlak hebben
  • als adviseur/onderhandelaar deelgenomen met vergaand mandaat aan zwaarste vormen van bestuurlijk overleg met regionale overheden, instellingen en bedrijven
  • voorlichting gegeven met betrekking tot toezicht met maatschappelijk en politiek zeer gevoelig karakter
  • inbreng geleverd van kennis en ervaring ten behoeve van de bijstelling en ontwikkeling van het toezichtbeleid op het totale toezichtgebied
  • zorg gedragen voor opgestelde evaluatierapporten met een complexe maatschappelijk en politiek gevoelige problematiek

Speelruimte/ Kaders

  • strategische beleidslijnen en/of primaire (toezicht)doelstellingen
  • wijze van coördinatie, ontwikkeling van toezichtbeleid en realisatie van strategische toezichtresultaten komen tot stand op basis van een besluitvormingsproces
  • beoordeling op efficiëntie van de coördinatie kwaliteit, bruikbaarheid, integratie en realisatie van ontwikkelde adviesproducten en –processen en op de mate waarin in- en externe strategische besluitvorming richtinggevend is beïnvloed
  • beoordeling op de fundamentele beïnvloeding van de ontwikkeling en realisatie strategisch toezichtbeleid
  • inspelen op maatschappelijke en/of politiek bestuurlijke toezichtontwikkelingen met (inter)nationale reikwijdte 

Kennis & Vaardigheid 

  • brede (en gespecialiseerde) kennis van het eigen en aanpalende toezichtgebieden.
  • inzicht in organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke strategische samenhangen in bredere context dan eigen (deel-)toezichtgebied
  • vaardigheid in het operationeel en functioneel aansturen van medewerkers en in het inhoudelijk, procesmatig en procedureel coördineren
  • vaardigheid in het signaleren en analyseren van ontwikkelingen en problemen
  • Vaardigheid in het ontwikkelen, uitdragen, verdedigen en realiseren van strategisch(e) toezichtbeleid, -adviezen en -resultaten
  • vaardigheid in het inhoudelijk en procesmatig vorm geven en uitvoeren van toezichtactiviteiten

Contacten

  • de contacten kenmerken zich door het omgaan met belangentegenstellingen tussen de toezichtinstanties en overheden, bedrijven en instellingen bij de implementatie van toezichtresultaten
  • de contacten kenmerken zich door het verwerven van draagvlak voor de ontwikkeling en implementatie van nieuw toezichtbeleid, -producten en processen, ideeën, werkmethoden en technieken
  • richtinggevend beïnvloeden van politieke, ambtelijke top en/of maatschappelijke bestuurders bij het ontwikkelen en realiseren van strategische toezichtdoelstellingen om deze uit te dragen en te verdedigen