Adviseur Bedrijfsvoering
Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces
Kwaliteitenprofiel
I. Algemene opmerkingen
Toepassing van het kwaliteitenprofiel
- Het doel van het kwaliteitenprofiel is het beschrijven van de functievereisten die horen bij de functiegroep.
- Het kwaliteitenprofiel is een hulpmiddel bij de bepaling van de benodigde kennis, ervaring en competenties van organisatieonderdelen en functies.
- Het kwaliteitenprofiel kan niet worden gebruikt voor het indelen in een functieschaal. Gebruik daarvoor de functietypering.
- Voorbeelden van functievereisten zijn:
- Werk- en denkniveau
- Opleidingsrichting en/of vakkennis
- Overige kennis en vaardigheden ervaring
- De functievereisten van een functiegroep kunnen ook voor andere functiegroepen van toepassing zijn.
- Voor meer informatie klik op de website www.leerrijk.nl
II. Kwaliteitenprofiel Adviseur Bedrijfsvoering
N.B. De kwaliteiten van een voorafgaande functiegroep kunnen ook van toepassing zijn op de daaropvolgende functiegroepen en dienen aantoonbaar aanwezig te zijn.
|
Adviseur Bedrijfsvoering s 8-11 |
Ervaring |
|
Algemeen |
- enige relevante ervaring
- werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden
|
Opleiding |
|
Werk- en denkniveau |
HBO (Respectievelijk Bachelor (HBO) en Master (WO))
|
Opleidingsrichting en/of vakkennis |
. MBO, HBO: relevant voor aandachtsgebied
Communicatie:
PM
Facilitair:
. Facility Management of vergelijkbaar
Financiën:
Financieel/(Bedrijfs)Administratie/Bedrijfseconomie/Bestuurskunde
ICT:
. Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv
Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement):
. o.a. HBO Informatiedienstverlening en Management of
. Documentair Informatiemanagement
Inkoop:
HEAO, Facility Management, Technische Bedrijfskunde of vergelijkbaar
Personeel:
o.a. HRM/Personeel en Arbeid/ bestuurskunde/ bedrijfskunde/ HEAO
Auditing:
n.v.t.
|
Overige kennis en vaardigheden |
Algemene kennis en vaardigheden:
- Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied / kennisgebied
- Taak, organisatie en cultuur van organisatieeenheid en klant-gebied(en)
- Projectmatig werken
- ICT-hulpmiddelen, o.a. SAP
- AO-regels en -procedures
relevant voor vakgebied:
Communicatie:
PM
Facilitair:
. Inkoopopleiding op HBO-niveau ( RIO1 + RIO gevorderd -voor inkopers-);
. Procesbeheersing
Financiën:
· Financiële administratie in een batenlastenomgeving/stelsel van dubbel boekhouden; kennis van kas/verplichtingenstelsel; Rijksbegrotingsvoorschriften/RBV; regelgeving voor financieel en materieel beheer conform Regeling Baten-Lastendienst; Kwaliteitszorg; kostprijssystematieken
. Alleen voor controlfuncties: Relevante controllersopleiding; methoden en technieken beleidsevaluatie; wet- en regelgeving ogv externe verslaglegging
ICT:
. Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv
Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement):
· Kennis van en inzicht in de informatiehuishouding van de organisatie
· Kennis van de ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals: classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesaurie
Inkoop:
· Basiskennis en -vaardigheden inkoop en aanbesteden
. Inkoopopleiding op HBO-niveau (RIO 1 en RIO gevorderd of vergelijkbaar)
. Onderhandelen
. Marktkennis
Personeel:
Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:
· ambtenarenrecht
· arbeidsmarktcommunicatie
· arbeidsvoorwaarden en rechtspositie
· formatie en functiewaardering
· mobiliteit
· onderwijskunde
. organisatiekunde
. organisatieontwikkeling
Auditing:
n.v.t.
|
Competenties |
|
Kerncompetenties |
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|