Beleidsondersteuner

Ondersteunt en doet voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden op onderdelen van het beleidsproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Producten (prognoses, analyses, overzichten etc.) zijn geleverd conform opdracht
  • Relevante informatie voor beleidsproducten is tijdig aangeleverd
  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant / opdrachtgever
  • Luistert kritisch, vat samen, vraagt door
  • Houdt voeling met de (tevredenheid van de) klant / opdrachtgever
  • Claimt tijd bij de opdrachtgever, wint de opdrachtgever voor zich
  • Durft kritisch te zijn
  • Denkt pro-actief mee met de opdrachtgever
  • Klantgerichtheid
  • Weet de juiste informatie te achterhalen
  • Legt verbanden tussen projecten en vraagstukken
  • Selecteert en ordent de juiste gegevens uit verschillende bronnen
  • Benadert vraagstukken vanuit verschillende invals-hoeken
  • Analyseren

Omgeving

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Interne en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk onderhouden en gebruikt
  • Onderhoudt contacten met de juiste personen binnen en buiten de organisatie
  • Benadert de juiste mensen voor medewerking en informatie
  • Is herkenbaar binnen en buiten de organisatie (profilering)
  • Netwerken

Bedrijfsvoering

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders / spelregels (AO-procedures) en afspraken
  • Producten zijn gerealiseerd cfm. afspraken (tijd, kwaliteit, budget)
  • Signalen zijn tijdig opgepakt en rappels zijn tijdig verzonden
  • Is gericht op oplossingen
  • Gaat, binnen de kaders, flexibel om met procedures
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie
  • Escaleert indien dit nodig is
  • Zoekt ruimte, is creatief
  • Flexibiliteit
  • Weet wat anderen nodig hebben en handelt uit zichzelf
  • Draagt bij aan oplossingen door o.a. actief kennis te delen
  • Durft risico’s te nemen
  • Begint uit zichzelf, ziet waar werk ligt, wat anderen nodig hebben
  • Anticiperen

Vernieuwen en verbeteren

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Kennis is (proactief) beschikbaar gesteld
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
  • Heeft interesse in andermans werk of situatie
  • Wisselt actief kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Maakt informatie actief beschikbaar voor het gezamenlijk resultaat van het organisatie-onderdeel
  • Draagt bij aan het resultaat, ook als het niet direct om het eigen belang gaat
  • Samenwerken
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Benut feedback en suggesties van anderen effectief
  • Zelfontwikkeling