Project-/Programmadirecteur

Is verantwoordelijk voor de realisatie van de toebedeelde projecten-/programmaportfolio en stuurt project-/ programmaorganisatie aan. (Onder portfolio wordt verstaan: een verzameling van samenhangende projecten en programma's die op een bepaald moment gebruikmaken van dezelfde resources. Binnen deze portfolio is sprake van strategische afwegingen en beslissingen.)

Kwaliteitenprofiel

I. Algemene opmerkingen

Toepassing van het kwaliteitenprofiel

  • Het doel van het kwaliteitenprofiel is het beschrijven van de functievereisten die horen bij de functiegroep.
  • Het kwaliteitenprofiel is een hulpmiddel bij de bepaling van de benodigde kennis, ervaring en competenties van organisatieonderdelen en functies. 
  • Het kwaliteitenprofiel kan niet worden gebruikt voor het indelen in een functieschaal. Gebruik daarvoor de functietypering.
  • Voorbeelden van functievereisten zijn:                   
    • Werk- en denkniveau   
    • Opleidingsrichting en/of vakkennis 
    • Overige kennis en vaardigheden ervaring                     
  • De functievereisten van een functiegroep kunnen ook voor andere functiegroepen van toepassing zijn. 
  • Voor meer informatie klik op de website www.leerrijk.nl

 

 

II. Kwaliteitenprofiel Project-/Programmadirecteur

N.B. De kwaliteiten van een voorafgaande functiegroep kunnen ook van toepassing zijn op de daaropvolgende functiegroepen en dienen aantoonbaar aanwezig te zijn.

Project-/Programmadirecteur S16-17
Ervaring
Algemeen

·   ruime ervaring in (aansturing van) (zeer) complexe projecten/programmaportfolio’s met een politiek/bestuurlijk/maatschappelijk gevoelig karakter (o.a. besluitvorming, politiek-bestuurlijke gevoeligheid, relatie met staande organisatie, internationale component)

·   aantoonbaar meerdere project/programmamanagementrollen succesvol vervuld

.   ruime ervaring met management van organisaties en processen

Opleiding
Werk- en denkniveau
  • WO

WO

Opleidingsrichting en/of vakkennis

programmamanagement

Overige kennis en vaardigheden

·   diepgaand inzicht in (inter)nationale politiek-bestuurlijke verhoudingen en maatschappelijke context en tegenstellingen

·   vaardig in het gezaghebbend beïnvloeden van (inter)nationale politiek-bestuurlijke en maatschappelijke partijen/stakeholders

.   in internationale context: diepgaande kennis van en uitmuntende taalvaardigheid in de relevante vreemde talen

Competenties
Kerncompetenties
  • bestuurssensitiviteit
  • visie
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen-organisatie
  • creativiteit