Project-/Programmamanager

Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en/of programmadoelen en voor sturing van projecten en/of programma’s

Kwaliteitenprofiel

I. Algemene opmerkingen

Toepassing van het kwaliteitenprofiel

  • Het doel van het kwaliteitenprofiel is het beschrijven van de functievereisten die horen bij de functiegroep.
  • Het kwaliteitenprofiel is een hulpmiddel bij de bepaling van de benodigde kennis, ervaring en competenties van organisatieonderdelen en functies. 
  • Het kwaliteitenprofiel kan niet worden gebruikt voor het indelen in een functieschaal. Gebruik daarvoor de functietypering.
  • Voorbeelden van functievereisten zijn:                   
    • Werk- en denkniveau   
    • Opleidingsrichting en/of vakkennis 
    • Overige kennis en vaardigheden ervaring                     
  • De functievereisten van een functiegroep kunnen ook voor andere functiegroepen van toepassing zijn. 
  • Voor meer informatie klik op de website www.leerrijk.nl

 

 

II. Kwaliteitenprofiel Project-/Programmamanager

N.B. De kwaliteiten van een voorafgaande functiegroep kunnen ook van toepassing zijn op de daaropvolgende functiegroepen en dienen aantoonbaar aanwezig te zijn.

Project-/Programmamanager S 12-15
Ervaring
Algemeen

·   ruime en relevante ervaring in complexe projecten/programma’s en daarin aantoonbaar succesvol

.   ervaring bij minimaal 2 departements-/dienstonderdelen of daarbuiten en/of in meerdere aandachtsgebieden

Opleiding
Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

projectmanagement; programmamanagement

Overige kennis en vaardigheden

·   affiniteit met het werkveld

·   onderhandelen, managementvaardigheden, bedrijfsvoering (o.a. HRM, finance en informatievoorziening), risicomanagement, risicoanalyse

.   in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen

·   aansturen in- en externe samengestelde projecten/programma’s met divers karakter (technisch/inhoudelijk, bestuurlijk, integrale bedrijfsvoering, verandering, implementatie)

·   opereren in (inter)nationale politiek/bestuurlijke omgeving; inkoop- en contractmanagement; financieel projectmanagement

.   omgaan met en beïnvloeding van een veelheid van in- en externe actoren

 

Competenties
Kerncompetenties
  • bestuurssensitiviteit
  • plannen-en-organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen-organisatie
  • motiveren
  • creativiteit