Expert Iv
Ontwikkelt, implementeert en ondersteunt de producten en processen in de informatievoorziening en/of zorgt voor de regie op informatie en gebruiksmanagement vanuit een specialisme en/of vanuit een brede integrale blik
Ontwikkelt, implementeert en ondersteunt de producten en processen in de informatievoorziening en/of zorgt voor de regie op informatie en gebruiksmanagement vanuit een specialisme en/of vanuit een brede integrale blik
Functietyperingen vergelijken »
Schaal 11 | Schaal 12 | Schaal 13 | |
---|---|---|---|
FUWASYS | 43443 43334 43 43 (49) |
44443 44434 43 43 (52) |
44444 44444 44 44 (56) |
Algemene omschrijving |
· ontwerpen en ontwikkelen van informatie-voorzieningsproducten (producten, diensten en bedrijfsprocessen) voor klantdomein en/of Iv-programma · analyses van Iv-vraagstukken en -problemen (ontwikkelen/ configureren/implementeren) die minder gangbaar zijn, waarvoor niet de standaardaanpak kan worden gekozen maar waarvoor in multidisciplinair werkverband afwijkende oplossingen moeten worden bedacht · informatievoorziening in samenhang met de doelen van de organisatie en de bedrijfsprocessen · IV-(deel)projecten (voorbereiding, begeleiding en uitvoering) |
· ontwerpen en ontwikkelen van complexe informatievoorzieningproducten (producten, diensten en bedrijfsprocessen) over klantdomeinen en/of Iv-projecten heen of over meerdere platformen · complexe, dan wel nog niet eerder voorgekomen complexe IV-vraagstukken en –problemen (ontwikkelen/ configureren/ implementeren) waarvoor in multidisciplinair werkverband, oplossingen voor moeten worden aangedragen en waarvoor geen standaardoplossingen zijn · verantwoordelijk voor de beoordeling van changes ten gevolge van life-cycle, gewijzigde of nieuwe functionaliteiten in complexe technische platforms, bedrijfskritische klantsystemen · complexe, multidisciplinaire IV-projecten (voorbereiding en uitvoering) |
· inspelen op technologische, innovatieve Iv-ontwikkelingen en verschuivingen in beleidsdoelstellingen · de contacten kenmerken zich door het verwerven van draagvlak voor ontwikkeling en implementatie van Iv-producten, -diensten, -beleid en –processen · complexe multidisciplinaire IV-programma’s (voorbereiding, coördinatie en uitvoering)
|
Resultaten | |||
ontwerpen, bouwen, testen, implementeren, exploiteren, beheren | · ontwerpen en ontwikkelen van informatie-voorzieningsproducten (producten, diensten en bedrijfsprocessen) voor klantdomein en/of Iv-programma · analyses van Iv-vraagstukken en -problemen (ontwikkelen/ configureren/implementeren) die minder gangbaar zijn, waarvoor niet de standaardaanpak kan worden gekozen maar waarvoor in multidisciplinair werkverband afwijkende oplossingen moeten worden bedacht · verantwoordelijk voor implementatie van changes ten gevolge van life-cycle, gewijzigde of nieuwe functionaliteiten · informatievoorziening in samenhang met de doelen van de organisatie en de bedrijfsprocessen · inventarisatie van wensen en eisen van gebruikers, op basis van ontwikkelingen in het toepassingsgebied van applicaties · adequaat functioneren (beheer) van systeemprogrammatuur, conform de gestelde prestatiekenmerken van de technische infrastructuur
|
· ontwerpen en ontwikkelen van complexe informatievoorzieningproducten (producten, diensten en bedrijfsprocessen) over klantdomeinen en/of Iv-projecten heen of over meerdere platformen · complexe, dan wel nog niet eerder voorgekomen complexe IV-vraagstukken en –problemen (ontwikkelen/ configureren/ implementeren) waarvoor in multidisciplinair werkverband, oplossingen voor moeten worden aangedragen (o.a. technisch inhoudelijke rapportages) en waarvoor geen standaardoplossingen zijn · verantwoordelijk voor de beoordeling en implementatie van changes ten gevolge van life-cycle, gewijzigde of nieuwe functionaliteiten in complexe technische platforms, bedrijfskritische klantsystemen · complexe informatievoorziening in samenhang met de doelen van de organisatie en de bedrijfsprocessen · inventarisatie van wensen en eisen van gebruikers, op basis van ontwikkelingen in het toepassingsgebied van complexe applicaties · adequaat functioneren (beheer) van complexe systeemprogrammatuur, conform de gestelde prestatiekenmerken van de technische infrastructuur |
· inspelen op technologische, innovatieve Iv-ontwikkelingen en verschuivingen in beleidsdoelstellingen · ontwerpen en ontwikkelen van complexe informatie-voorzieningsproducten (producten, diensten en bedrijfsprocessen) over klantdomeinen en/of Iv-programma’s heen of over meerdere platformen · complexe, dan wel nog niet eerder voorgekomen complexe IV-vraagstukken en –problemen (ontwikkelen/ configureren /implementeren) waarvoor in multidisciplinair werkverband, oplossingen voor moeten worden aangedragen en waarvoor geen standaardoplossingen zijn · verantwoordelijk voor de beoordeling en implementatie van changes ten gevolge van life-cycle, gewijzigde of nieuwe functionaliteiten in complexe technische platforms, bedrijfskritische klantsystemen · complexe informatievoorziening in samenhang met de doelen van de organisatie en de bedrijfsprocessen · inventarisatie van wensen en eisen van gebruikers, op basis van ontwikkelingen in het toepassingsgebied van complexe applicaties · adequaat functioneren (beheer) van complexe systeemprogrammatuur, conform de gestelde prestatiekenmerken van de technische infrastructuur |
klanten, relaties en netwerken (zowel intern als extern) | · procesverantwoordelijkheid (regie, coördinatie en uitvoering) voor het onderhouden van de relatie met leveranciers (leveranciers-management), evenals het managen en beheersen van afspraken/ prestaties vastgelegd in contracten
Contractmanagement · geleverde dienstverlening getoetst aan gecontracteerde dienstverlening gedurende looptijd · offertes opgevraagd en beoordeeld · producten, diensten, software, licenties, etc. inkoopbaar gemaakt · aan Europese aanbestedingen deelgenomen · financiële begrotingen opgemaakt en bijgehouden · configuratienummers beschikbaar gesteld
Algemeen · klant- en relatienetwerken opgebouwd, onderhouden en gebruikt · afspraken gemaakt en onderhandeld met klant over dienstverlening en opdracht · plannen en (management)rapportages over klantennetwerk opgesteld |
· procesverantwoordelijkheid (regie, coördinatie en uitvoering) voor het onderhouden van de relatie met leveranciers (leveranciers-management), evenals het managen en beheersen van afspraken/ prestaties vastgelegd in contracten
Contractmanagement · geleverde dienstverlening getoetst aan gecontracteerde dienstverlening gedurende looptijd · overlegstructuur voor de contracten gedefinieerd en geïmplementeerd · ICT-contract gerelateerde overleggen gecoördineerd · prestatie-indicatoren voor het vaststellen van de performance ontwikkeld en over gerapporteerd · ICT contractstrategie opgesteld en uitgevoerd · overlegstructuren met leveranciers ingericht · alignment van de werkwijze bewaakt
Licentiemanagement · naleving licentiebeheer bewaakt zoals het realiseren van compliancy (balans tussen het gebruik van softwareproduct en het ingekochte aantal licenties) · externe licentie-audits projectmatig begeleid
Demandmanagement · vraagvoorspelling tbv demandplannen met een sourcingstrategie opgesteld · overeenstemming bereikt met stakeholders in de keten · processen van uitbesteden dienstverlening begeleidt, vraag en aanbod afgestemd · afhandeling van demands gecoördineerd · demandteam van contractmanagers en productbeheerders inhoudelijk aangestuurd
Algemeen · klant- en relatienetwerken opgebouwd, onderhouden en gebruikt · afspraken gemaakt en onderhandeld met klant over dienstverlening en opdracht · plannen en (management) rapportages over klantennetwerk opgesteld
|
· procesverantwoordelijkheid (regie, coördinatie en uitvoering) voor het onderhouden van de relatie met leveranciers (leveranciers-management), evenals het managen en beheersen van afspraken/ prestaties vastgelegd in contracten
Contractmanagement · geleverde dienstverlening getoetst aan gecontracteerde dienstverlening gedurende looptijd · overlegstructuur voor de strategische ICT-leveranciers gedefinieerd en geïmplementeerd · tactische en strategische overleggen gecoördineerd · prestatie-indicatoren voor het vaststellen van de performance van de strategische ICT-leveranciers ontwikkeld en over gerapporteerd · executive rapporten voor strategische (leveranciers)contracten opgesteld en besproken
Algemeen · klant- en relatienetwerken opgebouwd, onderhouden en gebruikt · afspraken gemaakt en onderhandeld met klant over dienstverlening en opdracht · plannen en (management)rapportages over klantennetwerk opgesteld |
Projecten | · IV-(deel)projecten (voorbereiding, begeleiding en uitvoering) · deelname (inter)departementale IV-projecten |
· complexe, multidisciplinaire IV-projecten (voorbereiding en uitvoering) · deelname complexe (inter)departementale IV- projecten
|
· complexe multidisciplinaire IV-programma’s (voorbereiding, coördinatie en uitvoering) · deelname complexe (inter)departementale IV-programma’s |
Speelruimte / Kaders | |||
· afgebakende onderwerpen en relatief heldere kaders · wet- en regelgeving, vastgesteld beleid en overige richtlijnen · beoordeling op kwaliteit, bruikbaarheid en realisatie van ontwikkelde Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen en op afstemming daarvan op andere aandachtsgebieden en beleidsterreinen · beslissingen worden genomen op basis van interpretatie van niet duidelijk begrensde keuzefactoren die elkaar onderling inhoudelijk beïnvloeden · werkwijzen en inhoud van te leveren technisch inhoudelijke producten worden aan het eigen inzicht over gelaten |
· meer abstracte kaders binnen afgebakende onderwerpen · wet- en regelgeving, vastgesteld beleid en overige richtlijnen · beoordeling op kwaliteit, bruikbaarheid en realisatie van ontwikkelde Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen en op afstemming daarvan op andere aandachtsgebieden en beleidsterreinen · beslissingen worden genomen op basis van analyse van een verwevenheid van niet duidelijk begrensde keuzefactoren en de beslissingen hebben zodanig samenhang dat sprake is van een besluitvormingsproces · het effect van de beslissingen is in beperkte mate voorspelbaar en kan pas na een jaar worden vastgesteld |
· strategische beleidslijnen of modellen vormen het kader · beoordeling op kwaliteit, bruikbaarheid en realisatie van ontwikkelde Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen en op afstemming daarvan op andere aandachtsgebieden en beleidsterreinen · beslissingen worden genomen op basis van analyse van een verwevenheid van niet duidelijk begrensde keuzefactoren en de beslissingen hebben zodanig samenhang dat sprake is van een multidisciplinair besluitvormingsproces · het effect van de beslissingen is in beperkte mate voorspelbaar en kan pas na een jaar worden vastgesteld |
|
Kennis & Vaardigheid | |||
· gespecialiseerde en brede kennis van het Iv-aandachtsgebied · inzicht in aanpalende aandachtsgebieden en relevante delen van het Iv-aandachtsgebied · inzicht in organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke samenhangen in bredere context dan eigen Iv-aandachtsgebied(en) · vaardigheid in het signaleren en analyseren van Iv-ontwikkelingen en problemen · vaardigheid in het inhoudelijk toelichten van Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen, nieuwe ideeën en concepten · vaardigheid in het technisch inhoudelijk, begeleiden en ondersteunen van management en lijn(management) · vaardigheid in het tot stand brengen, implementeren en uitvoeren van Iv-producten, diensten,- beleid en -processen
|
· gespecialiseerde en brede kennis van de eigen Iv- en aanpalende aandachtsgebieden en relevante delen van het bedrijfsvoeringgebied · inzicht in organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke samenhangen in bredere context dan eigen Iv-aandachtsgebied(en) · vaardigheid in het signaleren en analyseren van Iv-ontwikkelingen en problemen · vaardigheid in het inhoudelijk toelichten van Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen, nieuwe ideeën en concepten · vaardigheid in het technisch inhoudelijk, begeleiden en ondersteunen van management en lijn(management) · vaardigheid in het tot stand brengen, implementeren en uitvoeren van Iv-producten, diensten,- beleid en -processen
|
· gespecialiseerde en brede kennis van de eigen multidisciplinaire en aanpalende Iv-aandachtsgebieden en totale bedrijfsvoeringgebied · inzicht in organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke samenhangen in bredere context dan eigen Iv-aandachtsgebied(en) · vaardigheid in het signaleren en analyseren van Iv-ontwikkelingen en problemen · vaardigheid in het ontwikkelen, uitdragen en verdedigen van Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen, nieuwe ideeën en concepten en hierover tot overeenstemming komen met intra- en interdepartementale of (inter)nationale organisaties · vaardigheid in het technisch inhoudelijk, begeleiden en ondersteunen van management en lijn(management) · vaardigheid in het tot stand brengen, implementeren en uitvoeren van Iv-producten, diensten,- beleid en -processen
|
|
Contacten | |||
· de contacten kenmerken zich door inhoudelijk afstemmen en adviseren over het Iv-aandachtsgebied · interne en/of externe klanten/relaties om te adviseren en af te stemmen over de ontwikkeling, toepassing, implementatie en uitvoering van Iv-producten, -beleid en –processen en om belangentegenstellingen te overbruggen · met (interdepartementale) werk- en projectgroepen over ontwikkelingsprocessen en beleidsmaatregelen op het Iv-aandachtsgebied om inhoudelijke en procesmatige afspraken te maken over ontwikkeling, implementatie en uitvoering
|
· de contacten kenmerken zich door inhoudelijk afstemmen en adviseren over het Iv-aandachtsgebied · interne en/of externe klanten/relaties om te adviseren en af te stemmen over de ontwikkeling, toepassing, implementatie en uitvoering van Iv-producten, -beleid en –processen en om belangentegenstellingen te overbruggen · met (interdepartementale) werk- en projectgroepen over ontwikkelingsprocessen en beleidsmaatregelen op het Iv-aandachtsgebied om inhoudelijke en procesmatige afspraken te maken over ontwikkeling, implementatie en uitvoering
|
· de contacten kenmerken zich door het verwerven van draagvlak voor ontwikkeling en implementatie van Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen · interne en/of externe klanten/relaties om te adviseren en af te stemmen over de ontwikkeling, toepassing, implementatie en uitvoering van Iv-producten, -beleid en –processen en om belangentegenstellingen te overbruggen · met (interdepartementale) werk- en projectgroepen over ontwikkelingsprocessen en beleidsmaatregelen op het Iv-aandachtsgebied om het organisatiestandpunt te verdedigen en uit te dragen en om inhoudelijke en procesmatige afspraken te maken over ontwikkeling, implementatie en uitvoering |