Leerlijnen
Selecteer een leerlijn voor de functiegroep Medewerker Natuur- en Terreinbeheer om te zien welke stappen je kunt nemen om
je doelen te bereiken.
Aard van de werkzaamheden |
- Uitvoering van meerdere vaktechnisch/uitvoerings-gerichte werkzaamheden
- Begeleiden, toezicht houden op en eventueel bijstellen van uitvoerende werkzaamheden van (externe) medewerkers
|
Ervaringseis |
- Enige ervaring in het begeleiden van vrijwilligers, medewerkers, stagairs, zorggroepen e.d.
|
Opleidingseis |
- MBO niveau 3 Bos- en Natuurbeheer
|
Kennis en vaardigheden |
- Training omgaan met vrijwilligers
|
Doel van de contacten |
- Contacten richten zich ook op het voorlichten van derden
|
Aard van de werkzaamheden |
- Op basis van aanwijzingen voorbereiden en uitvoeren van operationele terrein- en onderhouds-werkzaamheden met ruimte voor eigen inbreng
- Uitvoering van meerdere vaktechnisch/uitvoeringsgerichte werkzaamheden
- Begeleiden, toezicht houden op en eventueel bijstellen van uitvoerende werkzaamheden van (externe) medewerkers
|
Ervaringseis |
- Enige ervaring in het begeleiden van vrijwilligers, medewerkers, stagairs, zorggroepen e.d.
|
Opleidingseis |
- MBO niveau 3 Bos- en Natuurbeheer
|
Kennis en vaardigheden |
- Kennis van procedures, instructies met betrekking tot bos- en natuurbeheer
- Kennis van en vaardigheid in het hanteren van het ter beschikking gestelde materiaal en materieel
- Basiskennis van de flora, de fauna en ecologie
- Training omgaan met vrijwilligers
|
Doel van de contacten |
- Contacten richten zich ook op het voorlichten van derden
|
Aard van de werkzaamheden |
- In opdracht bijdragen aan het verzamelen van gegevens ten behoeve van inventarisatie- en monitoringplannen
- Uitvoering van meerdere vaktechnisch/uitvoeringsgerichte werkzaamheden
- Begeleiden, toezicht houden op en eventueel bijstellen van uitvoerende werkzaamheden van (externe) medewerkers
|
Ervaringseis |
- Enige ervaring in het begeleiden van vrijwilligers, medewerkers, stagairs, zorggroepen e.d.
|
Opleidingseis |
- MBO niveau 3 Bos- en Natuurbeheer
|
Kennis en vaardigheden |
- Basiskennis van het inventariseren van gegevens op het gebied van flora, fauna en hydrologie ten behoeve van het terreinbeheer
- Kennis van relevante soorten fauna en flora
- Basisvaardigheid in het registreren van de gegevens ten behoeve van de verdere verwerking
- Training omgaan met vrijwilligers
|
Doel van de contacten |
- Contacten richten zich ook op het voorlichten van derden
|
Aard van de werkzaamheden |
- Omgaan met nieuwe omstandigheden en oplossingen vinden voor nieuwe werksituaties en werkproblematiek
- Aansturen op operationele inzet en begeleiding van in- en externe medewerkers tot en met niveau schaal 5 en uitvoeren van alle activiteiten daarop gericht
- Interpreteren problematiek en keuzes maken uit verschillende bekende oplossingen die vastliggen in procedures en richtlijnen
|
Ervaringseis |
- Ervaring in het plannen en realiseren van terrein en onderhoudswerkzaamheden in natuur, bos, landschap recreatie en cultuurhistorische elementen
- Ervaring in het opbouwen, onderhouden en benutten van een netwer
- Enige ervaring in planvorming
- Verrichten van voorbereidende werkzaamheden met betrekking tot uitbesteding, ingebruikgeving en -neming en verkoop inclusief opstellen conceptcontracten
- Leveren van concepten ten behoeve van planvorming
- Signaleren en mede realiseren van commerciële kansen en maatregelen ter verbetering van de bedrijfsvoering
|
Opleidingseis |
|
Kennis en vaardigheden |
- Relevante kennis en ervaring in het in stand houden, herstellen en bijdragen aan ontwikkeling van natuur-, bos-, landschaps-, recreatie en cultuurhistorische elementen.
- Relevante ervaring in het begeleiden/aansturen van aannemers, vrijwilligers, medewerkers, scholieren, zorggroepen e.d.
- Technische en praktische kennis op het gebied van beheer, onderhoud en recreatie
- Kennis van aanpalende gebieden/disciplines
|
Doel van de contacten |
|
Aard van de werkzaamheden |
- Plannen en realiseren van beheerwerkzaamheden, waarbij de uitvoering wordt gedaan volgens eigen inzicht; verrichten van voorbereidende werkzaamheden met betrekking tot het opstellen diverse conceptcontracten
- Signaleren van kansen en bijdragen geleverd ter verbetering van de bedrijfsvoering
- Omgaan met nieuwe omstandigheden en oplossingen vinden voor nieuwe werksituaties en werkproblematiek
- Aansturen op operationele inzet en begeleiding van in- en externe medewerkers tot en met niveau schaal 5 en uitvoeren van alle activiteiten daarop gericht
- Interpreteren problematiek en keuzes maken uit verschillende bekende oplossingen die vastliggen in procedures en richtlijnen
|
Ervaringseis |
- Ervaring in het plannen en realiseren van terrein en onderhoudswerkzaamheden in natuur, bos, landschap recreatie en cultuurhistorische elementen
- Ervaring in het opbouwen, onderhouden en benutten van een netwerk
- Enige ervaring in planvorming
- Verrichten van voorbereidende werkzaamheden met betrekking tot uitbesteding, ingebruikgeving en -neming en verkoop inclusief opstellen conceptcontracten
- Leveren van concepten ten behoeve van planvorming
- Signaleren en mede realiseren van commerciële kansen en maatregelen ter verbetering van de bedrijfsvoering
|
Opleidingseis |
|
Kennis en vaardigheden |
- Algemene technische en praktische kennis op het gebied van beheer en onderhoud van natuur, bos, landschap, recreatieve voorzieningen en cultuurhistorische elementen
- Praktische kennis van uitbesteding ingebruikgeving en –neming en verkoop
- Kennis van procedures, instructies met betrekking tot bos- en natuurbeheer
- Relevante kennis en ervaring in het in stand houden, herstellen en bijdragen aan ontwikkeling van natuur-, bos-, landschaps-, recreatie en cultuurhistorische elementen.
- Relevante ervaring in het begeleiden/aansturen van aannemers, vrijwilligers, medewerkers, scholieren, zorggroepen e.d.
- Technische en praktische kennis op het gebied van beheer, onderhoud en recreatie
- Kennis van aanpalende gebieden/disciplines
|
Doel van de contacten |
|
Aard van de werkzaamheden |
- Vanuit opdracht plannen, voorbereiden en uitvoeren van recreatieve en educatieve activiteiten
- Bijdragen aan ontwikkelen en verbeteren van programma’s en producten op het aandachtsgebied
- Omgaan met nieuwe omstandigheden en oplossingen vinden voor nieuwe werksituaties en werkproblematiek
- Aansturen op operationele inzet en begeleiding van in- en externe medewerkers tot en met niveau schaal 5 en uitvoeren van alle activiteiten daarop gericht
- Interpreteren problematiek en keuzes maken uit verschillende bekende oplossingen die vastliggen in procedures en richtlijnen
|
Ervaringseis |
- Ervaring in het plannen en realiseren van terrein en onderhoudswerkzaamheden in natuur, bos, landschap recreatie en cultuurhistorische elementen
- Ervaring in het opbouwen, onderhouden en benutten van een netwerk
- Enige ervaring in planvorming
- Verrichten van voorbereidende werkzaamheden met betrekking tot uitbesteding, ingebruikgeving en -neming en verkoop inclusief opstellen conceptcontracten
- Leveren van concepten ten behoeve van planvorming
- Signaleren en mede realiseren van commerciële kansen en maatregelen ter verbetering van de bedrijfsvoering
|
Opleidingseis |
- Training mondelinge communicatieve vaardigheden
- Mediatraining
- Training excursietechnieken
- Overig gelijk aan schaal 5
|
Kennis en vaardigheden |
- Vaardigheid in het voorbereiden/ bijdragen aan het organiseren van evenementen
- Kennis van en vaardigheid in het plannen, voorbereiden en uitvoeren van recreatieve, educatieve en voorlichtingsactiviteiten- en voorzieningen
- Kennis van promotie en educatie
- Basiskennis van de flora, de fauna en ecologie
- Vaardigheid in het verstrekken van terrein gebonden voorlichting aan pers en publiek
- Relevante kennis en ervaring in het in stand houden, herstellen en bijdragen aan ontwikkeling van natuur-, bos-, landschaps-, recreatie en cultuurhistorische elementen.
- Relevante ervaring in het begeleiden/aansturen van aannemers, vrijwilligers, medewerkers, scholieren, zorggroepen e.d.
- Technische en praktische kennis op het gebied van beheer, onderhoud en recreatie
- Kennis van aanpalende gebieden/disciplines
|
Doel van de contacten |
|
Aard van de werkzaamheden |
- Vanuit opdracht plannen en uitvoeren van inventarisaties en verwerken van gegevens ten behoeve van inventarisatie- en monitoringplannen
- Omgaan met nieuwe omstandigheden en oplossingen vinden voor nieuwe werksituaties en werkproblematiek
- Aansturen op operationele inzet en begeleiding van in- en externe medewerkers tot en met niveau schaal 5 en uitvoeren van alle activiteiten daarop gericht
- Interpreteren problematiek en keuzes maken uit verschillende bekende oplossingen die vastliggen in procedures en richtlijnen
|
Ervaringseis |
- Ervaring in het plannen en realiseren van terrein- en onderhoudswerkzaamheden in natuur, bos, landschap recreatie en cultuurhistorische elementen
- Ervaring in het opbouwen, onderhouden en benutten van een netwerk
- Enige ervaring in planvorming
- Verrichten van voorbereidende werkzaamheden met betrekking tot uitbesteding, ingebruikgeving en -neming en verkoop inclusief opstellen conceptcontracten
- Leveren van concepten ten behoeve van planvorming
- Signaleren en mede realiseren van commerciële kansen en maatregelen ter verbetering van de bedrijfsvoering
|
Opleidingseis |
|
Kennis en vaardigheden |
- Kennis van vaardigheid in het uitvoeren van inventarisatie en monitoring en het verwerken van gegevens
- Kennis van relevante soorten fauna en flora en de betekenis hiervan voor de natuur
- Basiskennis van het inventariseren van gegevens op het gebied van flora, fauna en hydrologie en cultuurhistorie ten behoeve van het terreinbeheer
- Vaardigheid in het uitvoeren van inventarisatie & monitoringsactiviteiten voor een deel van het organisatieonderdeel conform SNL-systematiek en de afspraken die met opdrachtgever zijn gemaakt Basiskennis van landschapsecologie
- Relevante kennis en ervaring in het in stand houden, herstellen en bijdragen aan ontwikkeling van natuur-, bos-, landschaps-, recreatie en cultuurhistorische elementen.
- Relevante ervaring in het begeleiden/aansturen van aannemers, vrijwilligers, medewerkers, scholieren, zorggroepen e.d.
- Technische en praktische kennis op het gebied van beheer, onderhoud en recreatie
- Kennis van aanpalende gebieden/disciplines
|
Doel van de contacten |
|
Aard van de werkzaamheden |
- Plannen en bewaken voortgang werkzaamheden, signaleren (dreigende) stagnaties en voorkomen stagnaties
- Coördineren dan wel aansturen op operationele inzet en begeleiding van in- en externe medewerkers tot en met niveau schaal 6 op een afgebakend gebied samenwerking met personen of instanties die eigen belangen hebben
|
Ervaringseis |
- Relevante ervaring in het plannen en realiseren van terrein- en onderhoudswerkzaamheden in natuur, bos, landschap recreatie en cultuurhistorische elementen
- Relevante ervaring in planvorming
- Relevante ervaring in het opbouwen, onderhouden en benutten van een netwerk
- Inzicht in budgetprocessen
|
Opleidingseis |
- MBO niveau 4 Bos- en Natuurbeheer
|
Kennis en vaardigheden |
- Vaardigheid in operationele functionele coördinatie van de activiteiten binnen de eigen discipline voor een afgerond organisatieonderdeel
|
Doel van de contacten |
- Contacten richten zich op het (samen)werken aan een gemeenschappelijk gewenst resultaat met partijen die eigen belangen hebben informatie uitwisselen, verkrijgen, overdragen of toelichten van gegevens ten behoeve van de voortgang van de werkzaamheden en/of het toelichten van gegevens aan derden
|
Aard van de werkzaamheden |
- Operationele verantwoordelijkheid voor het beheer van een afgerond organisatieonderdeel; opstellen concept beheerprogramma en zorg dragen voor uitvoering inclusief budget beheer en rapportages
- Contacten met derden onderhouden betreffende de operationele uitvoering
- Signaleren van commerciële kansen en bijdragen geleverd ter verbetering van de bedrijfsvoering
- Plannen en bewaken voortgang werkzaamheden, signaleren (dreigende) stagnaties en voorkomen stagnaties
- Coördineren dan wel aansturen op operationele inzet en begeleiding van in- en externe medewerkers tot en met niveau schaal 6 op een afgebakend gebied samenwerking met personen of instanties die eigen belangen hebben
|
Ervaringseis |
- Relevante ervaring in het plannen en realiseren van terrein- en onderhoudswerkzaamheden in natuur, bos, landschap recreatie en cultuurhistorische elementen
- Relevante ervaring in planvorming
- Relevante ervaring in het opbouwen, onderhouden en benutten van een netwerk
- Inzicht in budgetprocessen
|
Opleidingseis |
- MBO niveau 4 Bos- en Natuurbeheer
|
Kennis en vaardigheden |
- Ruime kennis en ervaring op het gebied van beheer en onderhoud van natuur, bos, landschap, recreatie en cultuurhistorische elementen
- Kennis van procedures, instructies van bos- en natuurbeheer en signaleren verbeterpunten
- Basiskennis van landschapsecologie
- Vaardigheid in voorbereiding en uitvoering van reguliere werkzaamheden met betrekking tot aan- en uitbesteding, ingebruikgeving en –neming en verkoop inclusief opstellen conceptcontracten
- Vaardigheid in operationele functionele coördinatie van de activiteiten binnen de eigen discipline voor een afgerond organisatie-onderdeel
|
Doel van de contacten |
- Contacten richten zich op het (samen)werken aan een gemeenschappelijk gewenst resultaat met partijen die eigen belangen hebben informatie uitwisselen, verkrijgen, overdragen of toelichten van gegevens ten behoeve van de voortgang van de werkzaamheden en/of het toelichten van gegevens aan derden
|
Aard van de werkzaamheden |
- Operationeel sturing geven aan recreatieve, educatieve en voorlichtingsactiviteiten van een afgerond organisatieonderdeel, inclusief beheerbudget en rapportages en jaarplannen; zorg voor uitvoering
- Bouwen en onderhouden van relatienetwerk; signaleren kansen voor organisatieonderdeel of afgerond taakgebied; vertegenwoordigen organisatie naar externe partijen
- Plannen en bewaken voortgang werkzaamheden, signaleren (dreigende) stagnaties en voorkomen stagnaties
- Coördineren dan wel aansturen op operationele inzet en begeleiding van in- en externe medewerkers tot en met niveau schaal 6 op een afgebakend gebied samenwerking met personen of instanties die eigen belangen hebben
|
Ervaringseis |
- Relevante ervaring in het plannen en realiseren van terrein- en onderhoudswerkzaamheden in natuur, bos, landschap recreatie en cultuurhistorische elementen
- Relevante ervaring in planvorming
- Relevante ervaring in het opbouwen, onderhouden en benutten van een netwerk
- Inzicht in budgetprocessen
|
Opleidingseis |
- Training issuemanagement
- Training educatietechnieken
- MBO niveau 4 Bos- en Natuurbeheer
|
Kennis en vaardigheden |
- Vaardigheid in het opzetten, uitvoeren en realiseren van recreatieve activiteiten en voorzieningen inclusief beheer toegewezen budget en rapportages
- Vaardigheid in het geven van presentaties en organiseren evenementen
- Vaardigheid in operationele functionele coördinatie van de activiteiten binnen de eigen discipline voor een afgerond organisatie-onderdeel
|
Doel van de contacten |
- Contacten richten zich op het (samen)werken aan een gemeenschappelijk gewenst resultaat met partijen die eigen belangen hebben informatie uitwisselen, verkrijgen, overdragen of toelichten van gegevens ten behoeve van de voortgang van de werkzaamheden en/of het toelichten van gegevens aan derden
|
Aard van de werkzaamheden |
- Uitvoeren van inventarisatie- en monitoringsactiviteiten organisatie(onderdeel) conform kaders en afspraken; coördinatie monitorings-activiteiten externen
- Signaleren vanuit verzamelde data problemen en voorstellen doen voor verbetering
- Plannen en bewaken voortgang werkzaamheden, signaleren (dreigende) stagnaties en voorkomen stagnaties
- Coördineren dan wel aansturen op operationele inzet en begeleiding van in- en externe medewerkers tot en met niveau schaal 6 op een afgebakend gebied samenwerking met personen of instanties die eigen belangen hebben
|
Ervaringseis |
- Relevante ervaring in het plannen en realiseren van terrein- en onderhoudswerkzaamheden in natuur, bos, landschap recreatie en cultuurhistorische elementen
- Relevante ervaring in planvorming
- Relevante ervaring in het opbouwen, onderhouden en benutten van een netwerk
- Inzicht in budgetprocessen
|
Opleidingseis |
- MBO niveau 4 Bos- en Natuurbeheer
|
Kennis en vaardigheden |
- Vaardigheid in het interpreteren van verzamelde gegevens ten behoeve van de beheerevaluatie (PDCA-cyclus)
- Vaardigheid in operationele functionele coördinatie van de activiteiten binnen de eigen discipline voor een afgerond organisatie-onderdeel
|
Doel van de contacten |
- Contacten richten zich op het (samen)werken aan een gemeenschappelijk gewenst resultaat met partijen die eigen belangen hebben informatie uitwisselen, verkrijgen, overdragen of toelichten van gegevens ten behoeve van de voortgang van de werkzaamheden en/of het toelichten van gegevens aan derden
|
Waar leer je het?
In je werk
- Je kunt de kennisniveaus bereiken door je takenpakket aan te passen. Dit kun je afspreken met je leidinggevende tijdens je functioneringsgesprek.
- Je kunt een uitdagende klus oppakken. Dit kun je afspreken met je leidinggevende tijdens je functioneringsgesprek.
- Je kunt een ervaren collega vragen om je te begeleiden. Dit kan een mentor, buddy of meester/gezel zijn. Een mentor of buddy kan via je leidinggevende of kun je zelf vragen.
In een andere werkomgeving
- Je kunt intervisie volgen. Op intranet kun je vinden of je eigen departement aanbod en/of een lokale coachpool heeft. Ook via de website van Intercoach kun je intervisie volgen. Hierover kun je afspraken maken met je leidinggevende tijdens je functioneringsgesprek.
- Je kunt jezelf laten coachen. Op intranet kun je vinden of je eigen departement aanbod en/of een lokale coachpool heeft. Ook via de website van Intercoach kun je een coaching vinden. Hierover kun je afspraken maken met je leidinggevende tijdens je functioneringsgesprek.
- Organiseer een meeloopdag en/of (snuffel/verrijkings)stage. Kijk op intranet of je departement dit aanbiedt, maak gebruik van je netwerk en dat van collega’s. Op de website Mobiliteitsbank vind je alle vacatures en het tijdelijke werkaanbod van de Rijksoverheid. Je kunt zoeken op trefwoord en vacatures filteren op stagemogelijkheden. Over een meeloopdag en/ of een (snuffel/verrijkings)stage kun je afspraken maken met je leidinggevende tijdens je functioneringsgesprek.
- Je kunt de kennisniveaus bereiken door jezelf een periode te laten detacheren of door een tijdelijk project op te pakken. Kijk hiervoor bij de projectenpool of Klussenmarkt/Klussenbank van je departement. Je kunt hiervoor gebruik maken van je netwerk of dat van collega's. Over detachering en een tijdelijk project kun je afspraken maken met je leidinggevende tijdens je functioneringsgesprek.
- Je kunt deze kennisniveaus bereiken door interbestuurlijke detachering. Je kunt hiervoor gebruik maken van je netwerk of dat van collega's. Ontdek jouw mogelijkheden binnen de Rijksoverheid op de website van de Mobiliteitsbank.
Een passende opleiding