Operationeel Medewerker WIV WVO

Geeft uitvoering aan de WIV/WVO door het vergaren, verwerken, behandelen en duiden van (geheime) informatie tot inlichtingen op het eigen aandachtsgebied en/of het verrichten en/of faciliteren van operationele werkzaamheden ten behoeve van de taken van de organisatie

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Producten en diensten ten behoeve van operationele en/of technische werkzaamheden zijn op een juiste wijze verricht, geïnterpreteerd, beoordeeld en binnen gestelde termijnen afgehandeld conform WIV/WVO
  • De producten en diensten zijn beschikbaar en actueel
  • Informatie ten behoeve van of uit operaties/(veiligheids) onderzoeken is vergaard, geanalyseerd, en/of gecontroleerd
  • Effectief vergaarde, verwerkte en geduide informatie tot inlichtingen zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid en verwerkt conform opdracht
  • Neemt beslissingen op basis van (ontbrekende) informatie, feiten en ingeschatte risico’s en hakt knopen door
  • Blijft onder tijdsdruk beheerst en doelmatig handelen en beslissen
  • Stelt beslissingen niet onnodig uit
  • Toont zich kalm en zelfverzekerd en durft ongebruikelijke beslissingen te nemen
  • Besluiten nemen
  • Stemt de eigen gedragsstijl af op de situatie en kent daarin zijn eigen grenzen
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Past weloverwogen handelingsalternatieven toe, schakelt over op een andere aanpak indien nodig
  • Past de eigen verbale en non-verbale benaderingswijze aan de situatie aan
  • Flexibiliteit
  • Onderzoekt de wensen en belangen van zowel de interne als externe klant
  • Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering
  • Toetst de klanttevredenheid
  • Klantgerichtheid

Omgeving

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • In- en externe informatiebronnen en operationele mogelijkheden zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Vanuit het eigen aandachtsgebied zijn heldere instructies en informatie overgebracht aan andere belanghebbenden
  • Informatie en (tussen)producten zijn tijdig opgevraagd en geleverd
  • Informatie en (tussen)producten zijn tijdig opgevraagd en geleverd
  • Onderkent signalen, wint relevante informatie in en weet deze effectief te benutten voor de eigen functie en organisatie
  • Houdt in zijn/haar aanpak rekening met het krachtenveld in de omgeving
  • Ontwikkelt en onderhoudt een netwerk van de, voor de organisatie, belangrijke partijen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Laat blijken belangrijke informatie te kunnen oppikken uit mondelinge mededelingen en herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Draagt bij aan wederzijds begrip en/of openheid door de ander de ruimte te geven zich volledig uit te spreken
  • Vat de boodschap van de ander correct samen, vraagt door op onduidelijke uitspraken en hints en weet overzicht te houden
  • Gaat in op wat gesprekspartners zeggen en respecteert de normen, waarden en gedragscodes van anderen door hier tactvol en correct mee om te gaan
  • Luisteren
  • Laat zich onder stressvolle omstandigheden als werk- en tijdsdruk, tegenslag, conflictvolle en risicovolle situaties, niet van de wijs brengen
  • Behoudt onder stressvolle omstandigheden het overzicht
  • Blijft onder tijdsdruk beheerst, doelmatig en veilig handelen
  • Blijft gemotiveerd bij teleurstelling, tegenspel of frustratie
  • Stressbestendigheid

Bedrijfsvoering

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Werkwijzen en processen zijn conform de geldende werkinstructies uitgevoerd
  • Producten en/of diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen en de normen van de organisatie
  • De eigen administratie is op orde
  • Met collega’s is effectief en constructief samengewerkt tot een gezamenlijk resultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijke belang is
  • Speelt informatie, die voor anderen van belang is, tijdig door
  • Draagt actief bij aan een open en effectieve teamsfeer
  • Zet zich in om samen met anderen doelen te bereiken
  • Samenwerken

Vernieuwen en verbeteren

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn gesignaleerd, geëvalueerd en gecommuniceerd
  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Nieuwe ontwikkelingen zijn tijdig gesignaleerd en eventueel opgepakt
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een nieuwe werksituatie
  • Leert van eigen fouten en benut suggesties van anderen effectief
  • Bedenkt niet alledaagse oplossingen voor een vraagstuk/knelpunt
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders (‘out of the box’ denken) waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden, nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan en gewenste resultaten worden bereikt
  • Zelfontwikkeling