Trainer
Het professioneel en persoonlijk ontwikkelen van medewerkers door opleidingen en trainingen en het ontwikkelen van trainingsmateriaal
Het professioneel en persoonlijk ontwikkelen van medewerkers door opleidingen en trainingen en het ontwikkelen van trainingsmateriaal
Functietyperingen vergelijken »
Schaal 7 | Schaal 8 | Schaal 9 | Schaal 10 | Schaal 11 | Schaal 12 | |
---|---|---|---|---|---|---|
FUWASYS | 32332 33222 23 32 (35)
|
33332 33223 23 33 (38)
|
33333 33333 33 33 (42)
|
43343 43333 33 33 (45)
|
43443 44334 43 43 (50)
|
44443 44444 43 43 (53)
|
Algemene omschrijving |
· trainingen · bijgedragen aan de ontwikkeling van delen van nieuwe trainingen · kennis- en vaardigheids- overdracht |
· trainingen · bijgedragen aan de ontwikkeling van nieuwe trainingen · kennis- en vaardigheids- overdracht
|
· trainingen en opleidingen · bijdragen aan ontwikkeling (modules) van het opleidings- programma/ -pakket · kennis- en vaardigheids- overdracht |
· opleidings- en trainings- activiteiten en daarbij horende (individuele) leer-, trainings- en coachings- trajecten · bijdragen aan ontwikkeling van modules van het opleidings- programma/ -pakket en de initiëring hiervan · kennis- en vaardigheids- overdracht
|
· opleidings- en trainings- activiteiten dan wel (individuele) leer-, trainings- en coachings- trajecten · bijgedragen aan ontwikkeling opleidings- curriculum · kennis- en vaardigheids- overdracht · materie-deskundige op eigen vak-/deskundigheids- gebied(en) · vak- inhoudelijke en procesmatige coördinatie
|
· coördinatie en ontwikkeling van opleidings- en trainings- programma’s · opleidings- curriculum ontwikkeld · (beleids- en onderwijs-) ontwikkeling en vernieuwingen binnen vak-/ deskundigheids- gebied · kennis- en vaardigheids- overdracht · (individuele) leer-, trainings- en coachings- trajecten (voor het in bijzonder ambtelijk top (topmanagers) · specialist op eigen vak-/deskundigheids- gebied · vakinhoudelijke en procesmatige coördinatie en aansturing
|
Resultaten | ||||||
Uitvoering training/opleiding | · trainingsactiviteiten georganiseerd en gegeven · (individuele) deelnemers/ · cursisten praktisch begeleid · trainingsprogramma is afgestemd op wensen/eisen vanuit de organisatie, individuele plannen, leerbehoeften · afspraken gemaakt met betrokken (in- en externe) disciplines over de uitvoering van activiteiten · doelgericht didactische methoden en technieken gehanteerd, aansluitend op de trainingsdoelen
|
· trainings- activiteiten georganiseerd en gegeven · (individuele) deelnemers/ cursisten begeleid · trainings- programma is afgestemd op wensen/eisen vanuit de organisatie, individuele plannen, leerbehoeften · activiteiten inhoudelijk afgestemd met betrokken (in- en externe) disciplines · doelgericht didactische methoden en technieken gehanteerd, aansluitend op de trainingsdoelen · trainingen logistiek geregeld
|
· opleidings- en trainings- activiteiten georganiseerd en gegeven · veilig pedagogisch klimaat gecreëerd · (individuele) deelnemers/ cursisten (pedagogisch) begeleid · opleidings-, en trainings- programma is afgestemd op wensen/eisen vanuit de organisatie, individuele plannen, leerbehoeften en (on)mogelijkheden van de deelnemer(s)/ cursist(en) en met betrokken (in- en externe) disciplines · doelgericht didactische methoden en technieken gehanteerd, aansluitend op de leer- en opleidingdoelen en reguliere (onderwijs) eindtermen
|
· opleidings- en trainings- activiteiten en daarbij horende (individuele) leer-, trainings- en coachings- trajecten georganiseerd en gegeven/ gerealiseerd · veilig pedagogisch klimaat gecreëerd · (individuele) deelnemers/ cursisten pedagogisch begeleidt en gecoacht · (specifieke) modules van het opleidings-, trainings- programma afgestemd op wensen/eisen vanuit de organisatie, individuele plannen, leerbehoeften en (on)mogelijkheden van de deelnemer(s)/ cursist(en) en met betrokken (in- en externe) disciplines · uit verschillende didactische methoden en technieken gekozen en gehanteerd, aansluitend op de leer- en opleidingdoelen en reguliere (onderwijs) eindtermen
|
· opleidings- en trainings- activiteiten verzorgd met toepassing van een breed scala aan pedagogische en didactische methoden en technieken dan wel (individuele) leer-, trainings- en coaching trajecten georganiseerd, gegeven en gerealiseerd · veilig pedagogisch klimaat gecreëerd · (individuele) deelnemers/ cursisten pedagogisch begeleid en gecoacht · opleidings-, trainings- programma afgestemd op wensen/eisen vanuit de organisatie, individuele plannen, leerbehoeften en (on)mogelijkheden van de deelnemer(s)/ cursist(en) en met betrokken (in- en externe) disciplines · uit een breed scala van didactische methoden en technieken gekozen en gehanteerd, aansluitend op de leer- en opleidingdoelen en reguliere (onderwijs) eindtermen |
· opleidings- en trainings- activiteiten met toepassing van een breed scala aan pedagogische en didactische methoden en technieken uitgevoerd · (individuele) leer-, trainings- en coachings- trajecten (o.a. voor ambtelijk top (topmanagers) georganiseerd, verzorgd en gerealiseerd · veilig pedagogisch klimaat gecreëerd · ambtelijk top (topmanagers) (pedagogisch) begeleid en gecoacht · opleidings-, trainings- programma(‘s) afgestemd op wensen/eisen vanuit de organisatie, individuele plannen, leerbehoeften en (on)mogelijkheden van de deelnemer(s)/ cursist(en) in dit geval de ambtelijk top (topmanagers) en met daarbij betrokken (in- en externe) disciplines
|
Training en/of Opleidingvoorbereiding en –ontwikkeling | · voorstellen gedaan voor nieuwe oefeningen binnen het trainings- programma · bijdragen geleverd aan de vertaling naar praktische werkvormen en leeractiviteiten
|
· voorstellen gedaan voor nieuwe verdiepende vaardigheids- trainingen · mede vorm en inhoud gegeven trainings- programma/ -pakket · bijdragen geleverd aan de vertaling naar werkvormen en leeractiviteiten
|
· voorstellen gedaan voor nieuwe les- en trainings-methoden · mede vorm en inhoud gegeven aan (modules van) het opleidings- en trainings- programma/ -pakket · bijdragen geleverd aan de vertaling naar didactische werkvormen en leeractiviteiten
|
· voorstellen gedaan voor (ontwikkeling van) nieuwe les- en trainings- methoden vanuit eigen vak-/deskundig- heidsgebied · mede vorm en inhoud gegeven aan (modules van) het opleidings- en trainings- programma/ -pakket · bijdragen geleverd aan de vertaling naar didactische werkvormen en leeractiviteiten |
· pedagogische koers mede geïnitieerd, uitgezet en (ontwikkelingen en onderwijs- en trainings- vraagstukken) verwerkt in (onderdelen van) het opleidings- curriculum, (aangepaste) trainings-, opleidings-, coachings- methoden en technieken · gehanteerde pedagogische en didactische methoden, werkvormen en technieken (mede) geëvalueerd en geadviseerd over verbeteringen betreffende didactiek en/of inhoud van de toegewezen vak-/ deskundigheids- gebied(en) |
· pedagogische koers geïnitieerd · opleidingscurriculum ontwikkeld · maatschappelijke-, bestuurlijke- en politieke ontwikkelingen vertaald naar vernieuwingen in het opleidingscurriculum · (modules van) het opleidings- en trainings- programma/ -pakketten geïntegreerd in het opleidingscurriculum · het proces van evalueren van (gehanteerde) pedagogische en didactische methoden, werkvormen en technieken geëvalueerd en verbeteringen betreffende didactiek en inhoud van opleidings- en trainings- vraagstukken geïnitieerd |
Coördinatie | · gefungeerd als ‘trekker’ van veranderingen/ ontwikkelingen die een deel van het team/unit betreffen · ‘kleinschalig’ overleg, activiteiten en projecten aangestuurd |
· In- externe afstemming en samenwerking opleidings- en trainings- activiteiten dan wel (individuele) leer-, trainings- en coachings-trajecten geïnitieerd en gecoördineerd · collega-opleiders begeleid en gecoacht · (team)overleg, activiteiten en projecten aangestuurd |
· sturing gegeven aan de uitvoering gegeven van complexe (opleidings- en trainings) programma’s · afstemming met (vervolg) opleiding(en) en/of beroepenveld geïnitieerd en gecoördineerd · collega-opleiders begeleid en gecoacht en vakinhoudelijk aangestuurd · ‘grootschalig’ overleg, activiteiten en projecten aangestuurd |
|||
Speelruimte / Kaders | ||||||
· werkafspraken, regels en voorschriften · beoordeling op aanpak, voortgang en geschiktheid van trainingsactiviteiten, alsmede op de kwaliteit van de uitvoering · benadering wordt afgestemd op eigen interpretatie van gedragingen en context
|
· jaarplannen, werkafspraken, regels en voorschriften · beoordeling op kwaliteit en effectiviteit van de trainingen · benadering wordt afgestemd op eigen interpretatie van gedragingen en context |
· (samenhangende) richtlijnen, procedures en opleidings- programma · beoordeling op kwaliteit en effectiviteit van les- en opleidings- programma’s en didactische vormgeving · benadering wordt afgestemd op interpretatie van (persoonlijke) leerbehoeften (on)mogelijkheden en organisatie- wensen en -doelstellingen
|
· (samenhangende) richtlijnen, procedures en opleidings-programma · beoordeling op kwaliteit en effectiviteit van les- en opleidings- programma’s en didactische vormgeving · bij het initiëren van en het doen van voorstellen voor (ontwikkeling) nieuwe les- en trainings- methoden etc. is er vrijheid om - na analyse - benaderingen of alternatieven af te stemmen op gewijzigde of zich wijzigende omstandigheden |
· (samenhangende) richtlijnen, procedures en opleidingsprogramma · beoordeling op kwaliteit en bruikbaarheid en afstemming op betrokken (in- en externe) disciplines van (onderdelen van het ontwikkeld) opleidings- curriculum · beoordeling op effectiviteit van les- en opleidings-programma’s en didactische vormgeving · bij (de te leveren bijdragen aan) de ontwikkeling van het opleidings- curriculum etc. is er vrijheid om - na analyse - benaderingen of alternatieven af te stemmen op gewijzigde of zich wijzigende omstandigheden |
· (in algemene termen geformuleerde) (strategische) beleidslijnen · beoordeling op kwaliteit, bruikbaarheid en effectiviteit van het opleidings- curriculum en de geïnitieerde pedagogische koers · bij de ontwikkeling van het opleidings- curriculum en bij de opleidings-/ onderwijs- ontwikkeling- en vernieuwing etc. is er vrijheid om - na analyse - benaderingen of alternatieven af te stemmen op gewijzigde of zich wijzigende omstandigheden
|
|
Kennis & Vaardigheid | ||||||
· kennis op het gebied van activiteiten- begeleiding of op een specifiek vakgebied · materialenkennis en toepassing · kennis van (veiligheids) voorschriften en procedures · inzicht in intermenselijk gedrag · organiserende en enthousias- merende vaardigheden · didactische vaardigheden · vaardigheid in het overdragen van vaardigheden |
· kennis op het gebied van activiteiten-begeleiding of op een specifiek vakgebied · materialenkennis en toepassing · kennis van (veiligheids) voorschriften en procedures · inzicht in intermenselijk gedrag · organiserende, improviserende en enthousias- merende vaardigheden · didactische vaardigheden · vaardigheid in het overdragen van vaardigheden
|
· theoretische en/of toepassingsgerichte kennis op een of meer vak-/ aandachtgebieden · (vak)didactische en pedagogische kennis · kennis van de leerstof · inzicht in intermenselijk gedrag · organiserende, improviserende en enthousiasmerende vaardigheden · didactische vaardigheden · vaardigheid in het overdragen van kennis en vaardigheden |
· theoretische en/of toepassings- gerichte kennis op een of meer vak-/ aandachtgebieden · (vak)didactische en pedagogische kennis · kennis van de leerstof · inzicht in intermenselijk gedrag · organiserende, improvi- serende en enthousias- merende vaardigheden · didactische vaardigheden · vaardigheid in het overdragen van kennis en vaardigheden · vaardigheid in coachen
|
· brede (generalistische) kennis op meerdere vak-/ aandachtgebieden dan wel gespecialiseerde vakinhoudelijke op één vakgebied · (vak)didactische en pedagogische kennis · kennis van de leerstof · inzicht in intermenselijk gedrag · organiserende, improviserende en enthousias- merende vaardigheden · didactische vaardigheden · vaardigheid in het overdragen van kennis en vaardigheden · vaardigheid in coachen · coördinerende vaardigheden |
· brede (generalistische) kennis op meerdere vak-/ aandachtgebieden dan wel gespecialiseerde vakinhoudelijke op één vakgebied · (vak)didactische en pedagogische kennis · kennis van de leerstof · inzicht in intermenselijk gedrag · organiserende, improviserende en enthousias- merende vaardigheden · didactische vaardigheden · vaardigheid in het overdragen van kennis en vaardigheden · vaardigheid in coachen · coördinerende- en leidinggevende vaardigheden
|
|
Contacten | ||||||
· bij de contacten is sprake van het maken van afspraken over uitvoering van activiteiten met in- en externe disciplines · met deelnemers/ cursisten, om met hen de voortgang te bespreken
|
· bij de contacten is sprake van afstemmen over inhoud en haalbaarheid van activiteiten met in- en externe disciplines · met deelnemers/ cursisten, om met hen de voortgang te bespreken
|
· bij de contacten is sprake van afstemmen over inhoud, haalbaarheid en organisatie van opleiding- en trainingsactiviteiten met in- en externe (opleidings- en kwalificatie)-instituten, opleiders, deelnemers/ cursisten en opdrachtgevers · met deelnemers/ cursisten, om met hen de voortgang en (knelpunten in) ontwikkeling te bespreken
|
· bij de contacten is sprake van afstemmen over inhoud, haalbaarheid en organisatie van opleiding- en trainingsactiviteiten met in- en externe (opleidings- en kwalificatie-) instituten, opleiders, deelnemers/ cursisten en opdrachtgevers · met deelnemers/ cursisten en collega’s van een deel van het team/unit om met hen de voortgang en (knelpunten in) ontwikkeling te bespreken
|
· bij de contacten is sprake van verwerven van draagvlak voor onderdelen van het ontwikkelde opleidings- curriculum en het afstemmen over inhoud, haalbaarheid en organisatie hiervan met in- en externe (opleidings- en kwalificatie) instituten, opleiders, deelnemers/ cursisten en opdrachtgevers · met deelnemers/ cursisten, om met hen de voortgang en (knelpunten in) ontwikkeling te bespreken
|
· bij de contacten is sprake van verwerven van draagvlak voor de (geïnitieerde) pedagogische koers en het ontwikkelde opleidingscurriculum en het afstemmen over inhoud, haalbaarheid en organisatie hiervan met in- en externe (opleidings- en kwalificatie) instituten, opleiders, deelnemers/ cursisten (in dit geval ambtelijk top (top-managers) · met deelnemers/ cursisten (in dit geval ambtelijk top (top-managers) om met hen de voortgang en (knelpunten in) ontwikkeling te bespreken |